۱۵ شركت كه در استخدامهايشان به مدرك تحصيلي نياز ندارند.

زندگی نامه دکتر ادوارد دمینگ
مارس 24, 2019
مقایسه درآمد کارمندان دولتی در ایران و ۱۰ کشور دنیا
آوریل 20, 2019
ترجمه و تلخيص: دكتر سعيد صياد
با توجه به اينكه همه مردم علاقه به تحصیلات دانشگاهی در سراسر کشوردارند ، بسیاری از آمریکایی ها وقت و پول خود را برای کسب مدرک دانشگاهی اختصاص نمي دهند. البته این به آن معنا نیست که چشم انداز شغلي شما کاهش يافته است بلكه به طور فزاینده، شرکت های زیادی وجود دارند که مشاغلی با درآمد خوب را برای کسانی که تحصیلات غیر سنتی یا دیپلم دبیرستان دارند ارائه می دهند.
” هنگامي كه در جامعه به افرادی نگاه می‌کنید که به مدرسه نمی‌روند و راه خود را در دنیا پیدا می‌کنند، آن‌ها انسان‌های استثنایی هستند. و ما باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا این افراد را بیابیم.
“مگی استيلول ، از مشاورين مدیریت استعداد در شركت ارنست و یانگ ” اذعان دارند: “مدارک تحصیلی هنوز هم به عنوان يك عامل استخدام و جذب نيرو در نظر گرفته خواهد شد و در واقع در زمان ارزیابی داوطلبان به عنوان یک شاخص تاثيرگذار توجه می شود، اما دیگر به عنوان یک مانع برای دستیابی به احراز سمت در شركتهاي امروزي عمل نخواهد كرد.”
” گوگل و هیلتون دو شركتي هستند كه به عنوان شرکت‌های پيشرو و موفق اعتقاد دارند که مطالعه كتب در دانشگاها منجر به افزايش هوش عاطفی؛ يادگيري اصول اخلاقی کار،آموزش استقامت و افزايش استعداد نیست. چه شما مدرك ديپلم رسمي GED داشته باشید و به دنبال یک فرصت جدید باشید و یا مسیر خود را فراتر از مسیر چهار ساله کالج کشیده باشید، تفاوتي نخواهد داشت
در اين تحقيق ۱۵ شرکتی که گفته‌اند که به مدرک دانشگاهی برای برخی از مشاغل مهم خود نیاز ندارند را معرفي خواهيم كرد شما در اين خصوص چگونه فكر مي كنيد؟
 
1- شركت گوگل GOOGLE
زمينه كاري:طراحي نرم افزار و سخت افزار اينترنت
سال تاسيس: 1998
رتبه شركت 4.4
استخدام : مدير توليد؛ مسئول استخدام ؛ مهندس نرم افزار، مدیر بازاریابی توليد؛ محقق ؛ مهندس مکانیک؛ كارشناس روابط عمومي؛ مهندس نرم افزار؛ مهندس برنامه نويس؛ مشاور سازمان؛ كارشناس بازرگاني و اداري و شريك تجاري
استخدام براي كدام مناطق: در شهر مانتين ويو ايالت كاليفرنيا ؛ شهر آستين در تگزاس؛ شهر اينديانا پليس در سن فرانسيسكو و همچنين در شيكاگو و …
کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: كارها از تنوع زيادي برخوردار بوده؛ از دفاع از روزنامه‌نگاری مستقل در سراسر جهان ( يكي از پروژه گوگل) تا پاسخ به بحران در حین وقوع فجایع (مشاهده نقشه‌ها در زمان طوفان یا سونامی)، به بهترین کارشناسان آموزش و پروژه‌های اجراي تبلیغات با درآمدهاي بالا نياز است در واقع هر كسي در كاري درگير و مشغول است.
 
2- شركت ارنست و يانگEY
زمينه كاري : ارائه خدمات حرفه اي در بخش بيمه ؛ مالي ؛ حسابداري؛ مالياتي در سراسر دنيا
سال تاسيس: 1989
رتبه شركت: 3.7
استخدام : رئيس خدمات بيمه؛ مشاور ريسك؛ مديران باتجربه؛ رئيس خدمات مالياتي؛ مدیر ارشد خدمات مالی؛ حسابرس، كارشناس و متخصص عمليات و كيفيت؛ متخصص و تحليلگر امور حسابداري و …
استخدام براي كدام مناطق: در شهر آلفاريتا در ايالت جورجيا؛ شهر سان فرانسيسكو در ايالت كاليفرنيا ؛ تورنتو كانادا؛ بوستون در ايالت ماسوچوست، نيويورك؛ شهر كلولند در ايالت اوهايو, سكاكس در ايالت نيوجرسي و …
کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: كارمندان در اين سازمان بسيار منعطف بوده و بهترين عملكرد را از خود نشان مي دهند؛ مديران و سهامداران از كارمندان خود حمايت كرده و بصورت مستمر به آنها توجه مي نمايند. در اين شركت بهترين تجربه ها را كسب مي نماييم.
 
3- شركت(PRH) Penguin Random House
زمينه كاري: چاپ ؛ نشر و فروش كتاب
سال تاسيس: 2013
رتبه: 3.8
استخدام :گروه بازاريابي، كارشناس ارشد تبليغاتي؛ مدير مالي؛ دستيار توليد؛ ويرايشگر ارشد؛ ويرايشگر توليد؛ طراح هنري و ….
استخدام براي كدام مناطق: نيويورك در امريكا؛ لندن در انگلستان ؛ كلرادو اسپرينگز در ايالت كلرادو و ….
کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: كاركنان در يك شركت بسيار معظم كار مي كنند و از اين موضوع بهره مند مي شوند. شما در اين شركت چيزهاي زيادي در اين صنعت ياد مي گيريد چون اين شركت يكي از معدود شركتهاي چاپ و نشر در جهان است كه داراي گستردگي بسيار زيادي است؛ شما می‌توانید بسته به دپارتماني که در آن کار می‌کنید و مديري كه مستقيماً برای آن کار می‌کنید، مربیان قوی نيز در كنار شما فعاليت كرده و نقش كليدي در رشد شما خواهند گذاشت.
 
4- شركت عمده فروشي كاستكو Costco Wholesale
زمينه كاري: بازرگاني و تجارت ؛ عمده فروشي
سال تاسيس: 1976
رتبه: 3.9
استخدام : صندوقدار، سهامدار؛ دستیار فروش داروخانه؛ بسته بندي كننده  در بخش نان؛ تزئين كننده كيك؛ عينك فروش داراي مجوز؛ كمك صندوقدار، تحليل گر  موجودي انبار؛ راننده جرثقيل؛ راهنماي فصلي و محلي و …..
استخدام براي كدام مناطق: در شهر باتون روج در ايالت ليسيانا در فرانسه؛  در شهر وايو در ايالت كاليفرنيا، در شهر كالامازو در ايالت ميشيگان؛ شهر ايسكوهه در ايالت واشينگتن و …
کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: در اين شركت مزاياي درماني با كيفيت قابل قبولي براي كليه كاركنان حتي كاركنان قراردادي در نظر گرفته شده است؛ براي والديني كه با فرزندان خود بصورت جداگانه زندگي مي كنند و نياز به اين پوششهاي بيمه اي دارند بسيار مناسب و مقرون به صرفه است؛ كليد موفقيت در اين شركت سخت كار كردن است ؛ كار كنان طرز تلقي خوبي از اين شركت دارند؛ اين فضا براحتي ايجاد نشده است بلكه حاصل تلاش گام به گام مديران اين شركت است كه به موفقيت قابل توجهي دست يافته اند.
 
5- شركت محصولات غذايي Whole Foods
زمينه كاري: تهيه و توزيع مواد غذايي و سلامت
سال تاسيس: 1980
رتبه: 3.5
استخدام : عضو تيم فروش در فروشگاه؛ صندوقدار، عضو تيم پخت نان؛ عضو تيم اصلي شركت؛ عضو تيم تخصصي، عضو تيم فروش پاره وقت؛ سرآشپز؛ عضو تيم تهيه و توزيع غذاي دريايي و …
استخدام براي كدام مناطق: ناپا در ايالت كاليفرنيا؛ پاتلوما در ايالت كاليفرنيا؛ تايگد در ايالت اوريگان؛ ويچيتا در ايالت كانزاس؛ آستين در تگزاس؛ پورتلن در اوريگان و ….
کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: استقلال كاري , زمينه جهت خلاقيت بسيار زياد است , غذاي رايگان هر روز؛ كارمندان با شخصيت و عالي رتبه در كنار مشتريان با شعور و دانا، مزاياي بسيار عالي در شركت؛ پرداخت حقوق بموقع و هر زماني كه نياز به مساعدت باشد سريعا اقدام خواهد شد.
.
6- شركت هولدينگ زنجيره اي هتل هيلتون Hilton
زمينه كاري: هتل داري
سال تاسيس: 1919
رتبه: 4.0
استخدام : مدير داخلي, مدير اداره كاركنان خدماتي؛ خدمتكار هتل؛ مدير هتل؛ همكار در بخش غذا و نوشيدني؛ خدمتكار آنلاين جهت بخش مجازي؛ هماهنگ كننده فروش در بخش بين المللي؛ افسر حراست؛ فروشنده و …
استخدام براي كدام مناطق: سن رافائل در ايالت كاليفرنيا؛ اينديانا پليس؛ تامپا در فلوريدا؛ ماديسون هيت از ميشيگان؛  اگوستا از ايالت جورجيا؛ شيكاگو و ايلنوي و …
کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: من به عنوان كارمند صف در صنعت هتل داري مشغول هستم ؛ من در 20 سال قبل به استخدام هيلتون در آمدم و هم اكنون پنجمين سالي است كه به عنوان مدير هتل در اين مجموعه كار مي كنم؛ و بسيار خرسندم كه تمامي امكانات هتل در اختيار من است. هيلتون در سراسر جهان فعاليت نموده و بدنبال توسعه و رشد كاركنان در تمامي سطوح بوده و بهترين ها را براي سازمان خود انتخاب مي نمايد. من موفقيت شغلي خودم را مديون سرمايه گذاري مي دانم كه شركت بصورت مستمر براي من  و كارراهه سازماني گذاشته است.
 
7- شركت پابليكس Publix
زمينه كاري: برنامه ريزي جهت شركتها؛ خدمات مالي ؛ سوپرماركت آنلاين؛ مشاور املاك
سال تاسيس: 1930
رتبه  شركت : 3.7
استخدام : داروساز، هماهنگ کننده فروش داخلي، تکنسین تعمیر و نگهداری، مسئول نمایشگاه ، تکنسین تعمیر و نگهداری ، کارمند اداره غذا، مدیر بخش داروسازی، فروشنده بخش غذا و نوشيدني و ….
استخدام براي كدام مناطق: ليك لند در فلوريدا؛ آتلانتا در جورجيا، سواحل ديرفيلد در فلوريدا؛ .و …
کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: به عنوان يك همكار، واقعا خوشحالم كه مي بينم مديران در كنار كاركنان براحتي كار مي كنند و اصلا ابايي ندارند كه كاركنان مشكلات خود را براحتي بازگو مي كنند . اين موضوع توانسته يك محيط دوستانه براي همكاري را فراهم آورد.
 
8- شركت اپل APPLE
زمينه كاري: طراحي سخت افزار ؛  نرم افزار کامپیوتر؛ توزيع لوازم ديجيتال و الكترونيكي؛ سرمايه گذاري و ارائه خدمات مالي
   سال تاسيس: 1976
رتبه  شركت : 4.0
استخدام : افراد با استعداد بالا(نخبه) ؛ مهندس ناظر طراحي؛ مدير پروژه مهندسي؛ متخصص فناوری اپل؛ مدير تيم گارانتي اپل؛ كارشناس بازرايابي آيفون ؛ طراح محصولات تلويزيون اپل؛ كارشناس بازرگاني سيار؛ كارشناس فروش پاره وقت و ..
استخدام براي كدام مناطق: سانتا كلارا در كاليفرنيا؛ آستين در تگزاس؛ لاس وگاس در نوادا؛ چارلستون در كاروليناي جنوبي ؛ چپل هيل و مايدن در كاروليناي شمالي و ..
  کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: شركت بسيار فوق العاده است. فرصت های پیشرفت بی حد و حصر وجود دارد. شما با افراد بسیار باهوش کار می کنید و رهبری در مورد ارتقا و انگيزه دهي به شما توجه خاصي دارد. به شما اجازه مربیگری داده مي شود، بدون اينكه به شما هشدار داده شود و يا شما را دست كم بگيرند. پرداخت حقوق  و مزايا فوق العاده است ، گزینه های خرید سهام، تخفیف های محصول و تخفیف در خدمات در سراسر شعب فراهم است ، کمک های آموزشی، هزينه هاي نگهداري از کودکان، در تعطيلات و زمان بيماري و زمانهايي كه كاركنان در محل كار حاضر نيستند نيز پرداخت صورت خواهد گرفت ، هزينه هاي مربوط به باشگاه ورزشي ؛ سلامت و یا هزینه دوچرخه سواری نيز پرداخت خواهد شد. شما 1.5 برابر حقوق (اضافه كار) را مي توانيد هر روز دريافت نماييد در صورتي که ميزان ساعت حضور شما  12 ساعت در روز تجاوز نکند و یا  در یک هفته 59 ساعت بيشتر نشود.
 
9- شركت استارباكس Starbucks
 زمينه كاري: تهيه قهوه
   سال تاسيس: 1971
رتبه  شركت : 3.8
استخدام : كارمند بخش كافي شاپ ؛  سرپرست شيفت ؛ مدير فروشگاه و …
استخدام براي كدام مناطق: دابلين در جورجيا؛ سان فرانسيسكو ؛  كامپتون و آركاديا در كاليفرنيا؛ سياتل واشنگتن ، شيكاگو در ايلنوي؛ دنور در كلرادو ؛ بوستون در ماساچوست و …
  کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: مزيتها در اين شركت خارج از تصور هستند. پس از سال اول من سهام استارباكس را بورس بين المللي خريداري كردم، و شركت مرا از طرح بیمه بهداشت و درمان ويژه بهره مند كرد. شما می توانید تمام خانواده خود را با این طرح پوشش دهید و حتي اقوام درجه يك شما نيز مي توانند از اين طرح  استفاده نمايند. من هر روز مي توانم از قهوه شركت استفاده كنم و بورت هفتگي يك پوند قهوه جهت مصرف به من داده مي شود. (البته اين اعتبار ويژه مربوط به فروشگاهي است كه در آنجا كار مي كنم) همچنین یک خط ويژه  در دسترس همگان است اگر در زندگي شخصي خود دچار مشكل هستيد می توانید با آن تماس بگیرید , منابع انساني  واقعا پاسخگو است و مي توان يقين داشت كه مشكل شما را حل خواهند كرد. اگر شما مشكل هويت جنسي و يا گرايشهاي جنسي داريد مي توانيد با آنها مطرح نماييد. با وجود اينكه نیمی از کارکنان در شركت محافظه کار ؛ مسیحی و جمهوری خواه بودند هیچکدام از همجنسگرایان از کارکنان شركت این موضوع را نادیده نگرفتند. اگر شما از آن دسته از آدمها هستید، روابط را با افراد را ترجيح مي دهيد و با آنها راحت هستيد مي توانيد با آنها قهوه ميل نموده از كار كردن در اين شركت لذت خواهيد برد.
 
10- شركت نورداستروم Nordstrom
زمينه كاري: لباس، کفش، طلا و جواهر، زیبایی، رستوران، فروش اسپرسو، مبلمان و طراحی داخلی و لباس عروس و ملحقات
   سال تاسيس: 1901
رتبه  شركت : 3.6
استخدام : كارمند فروش؛ كارمند خدماتي؛ كارمند بخش بورس؛ متصدي و كارمند بخش فروش نوشيدني؛ فروشنده لوازم آرايشي، خياط بخش لباس هاي فصلي، مهندس تضمين كيفيت؛ كارمند بخش كارگزيني؛ مدير روابط عمومي ورسانه هاي اجتماعي و …
استخدام براي كدام مناطق: فونيكس و اسكاتسدل در آريزونا؛ لاس وگاس در نوادا؛ واشينگتن، آرلينگتون در ويرجينيا؛ باتيسدا در مريلند
  کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: ” اگر يك فراگير هستيد و مي خواهيد كار را ياد بگيريد استخدام در اين شركت براي پاره وفت کار بسیار جالبي است. بسته به اینکه چقدر سخت کار مي کنید، شركت  به طور عادلانه اين موضوع را جبران می نمايد، مشوقهاي زيادي براي اين گروه نيز ديده شده است از دادن نقدينگي ؛ تا البسه رايگان . مدیران معمولا با ساعت حضور شما كه لطمه اي به زندگي تان وارد نكند انعطاف به خرج مي دهند. شما كارمندان زيادي را در اين شركت خواهيد ديد كه اينگونه فعاليت مي نمايند. اگر  شرايط ارتقا را داريد ، مدیران هیچ مشکلی با ارتقا و پيشرفت شما ندارند.
11- شركت هوم دي پوت Home Depot
زمينه كاري: لوازم خانگی، ابزار، سخت افزار، طراحي سخت افزار ، چوب، مصالح ساختمانی، رنگ، لوله کشی، کفپوش، لوازم باغ و گیاهان
 سال تاسيس: 1978
رتبه  شركت : 3.5
استخدام : سرپرست گروه، فروش بخش خدمات مشتری، كارمند بخش پشتیبانی فروشگاه، صندوقدار، مدیر بخش داخلي فروشگاه، مشاور فروش جهت واحدهاي خارج از شركت ، كارمند انبار، مدیر توليد، تحلیلگر و موارد دیگر.
استخدام براي كدام مناطق: كلونيال هيت در ويرجينيا؛ پلين فيلد جنوبي در نيوجرسي؛ سن ديه گو و ديلي سيتي در كاليفرنيا؛ كنسائو و آتلانتا در جورجيا؛
  کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: “اين شركت یک نظام جامع اخلاقی را تهيه نموده كه همه به آن پايبند هستند. مديران اين شركت به خاطر فروش(آنچه كه همه دوست دارند) حاضر به قرباني كردن اخلاق نيستند. اين شركت همچنین بصورت مستمر كارمندان را استخدام نموده و نقش مفيدي در اشتغال ايفا مي نمايد. آنها در مقابل مزایای زیادی كه برای کارکنان خود قائل هستند كمتر كارمندان خود را تهديد مي كنند. شركت كليه كارمندان را ترغيب مي كند كه ارزش سهام را افزايش دهند وليكن مراقب هستند كه اين موضوع واقع گرايانه بوده و به آنها فشار زيادي را وارد نمي كنند.
 
12- شركت آي بي ام IBM
زمينه كاري: تهيه و طراحي محصولات الكترونيكي
 سال تاسيس: 1911
رتبه  شركت : 3.6
استخدام : مهندس مالي ؛ كارمند بخش پاسخگويي؛ قرارداد نويس و مذاكره كننده حرفه اي ؛ مدير توليد؛ كارمند بخش خدمات سيستم؛ عضو گروه پژوهش ستاد؛ مدير اجرايي بخش مشتريان
استخدام براي كدام مناطق: سن فرانسيسكو در كاليفرنيا؛ رالي دورهام در كاروليناي شمالي ؛ آستين در تگزاس نيويورك و …
  کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: “فرصت عالی برای پیشرفت حرفه ای.  زمان کار انعطاف پذیر تا زمانی که به اهداف كار را به اتمام برسانيد.  كارمندان در اين سازمان فوق العاده هستند. كارمندان قوی و با انگیزه در اين سازمان مي مانند و با تمام وجود رشد مي کند براي آموزش و خود آموزي زمان بسيار زيادي در اختيار شما قرار مي گيرد..منابع فراوان در اختيار شما قرار داده مي شود بشرطي كه از آنها بتوانيد استفاده نماييد. مزایای بهداشتي و پزشکی نسبت به ديگر شركتها متمايز است. فضا بگونه اي است كه همه عشق مي ورزند كه در IBM  كار مي كنند.
 
13- بانك آمريكا  Bank of America
زمينه كاري: بانکداری  بر مبناي مشتري، بانکداری شرکتی، بیمه، بانکداری سرمایه گذاری، وام های رهنی، بانکداری خصوصی، سرمایه گذاری خصوصی، مدیریت داراييها، کارت های اعتباری
 سال تاسيس: 1904
رتبه  شركت : 3.5
استخدام : ناظر بر خدمات مشتريان؛ كارمند بخش هدايت مشتريان؛ تحليلگر، دستيار اجرايي؛ مدير روابط عمومي؛ مدير بازاريابي جذب مشتري؛ تحليلگر خزانه ؛ مشاور كسب و كارهاي كوچك و ..
استخدام براي كدام مناطق: تولسا در اوكلاهما؛ ويليمينگتوت از دلاواره؛ نيويورك؛ پلي مورث و گراند راپيدس از ميشيگان؛ دس مونيس از لووا؛ سين سيناتي و كلولند از اوهايو؛ لبانون از نيو همپشاير، فيلادلفيا از پنسيلوانيا و …
  کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: “شرکت مزایای زیادی از قبيل ذيل ارائه می دهد: هزينه پرداخت در زمان تعطیلات، زمان بیماري، بیمه های پزشکی مناسب  و مرتب . اکثر شرکت های دیگر در مقام مقايسه با اين شركت قادر به ارائه چنين مزايايي نيستند.
 
14- شركت چيپوتلي   Chipotle
زمينه كاري: فست فود
 سال تاسيس: 1993
رتبه  شركت : 3.4
استخدام : مدير بخشهاي داخلي شركت؛ مدير آشپزخانه؛ مدير خدمات؛ عضو تيم رستوران، مدير عمومي؛ مدير بخش رستوران و …
استخدام براي كدام مناطق: سندي در ايالت اوتا ، ووبرن در ماساچوست؛ پلي سنت هيل و آلامدا در كاليفرنيا؛ كانزاس سيتي در ميسوري؛ استرو در فلوريدا؛ كلادو اسپرينگ در كلرادو؛ فيلادلفيا؛ دنوور در كلرادو ؛ مينه پوليس؛ ايست پوينت در جورجيا؛ گارنر در كاروليناي شمالي و …
  کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: “وعده های غذایی رایگان در كل زمان حضور كارمندان در شركت. 50٪ غذا آماده گرديده به كاركنان داده مي شود كه به منزل ببرند. سهولت درخواست امكانات به همكاران در شبانه روز؛ امكان جابجايي و يادگيري وظايف مختلف و استفاده از ساعتهای انعطاف پذیر ؛اگر كارمندان بخواهند امكان رشد براي همه فراهم است.
 
 15- شركت لووز   Lowe’s
زمينه كاري: خرده فروشي
 سال تاسيس: 1921
رتبه  شركت : 3.3
استخدام : کارشناس فروش تخصصي(لوله) ، كارمند بخش فروش (لودر)، کارشناس فروش (چوب)، صندوقدار فصلي، كارشناس شبكه اینترنت، كارمند فصلي بخش خدمات مشتری، كارمند بخش تحویل به مشتري، مدیر فروش تجهيزات و غیره.
استخدام براي كدام مناطق: وست برو از ماساچوست؛ اوماها از نبراسكا؛ مورسويل از كاروليناي شمالي؛ سيلورتورن از كلرادو؛ ماديسون هيت از ويرجينيا؛ سن فراسيسكو از كاليفرنيا؛ يونكرز از نيويورك؛ پاريس و آلكوا از تنسي ؛ ريدگلند و كلمبوس از مي سي سي پي و ..
 کارمندان در خصوص شركت چه مي گويند: “كارمندان در اين شركت خارق العاده هستند و سیستم به خوبی کار می کند. من هیچ روز بدی نداشتم مگر آنکه مجبور شده باشم با مشتری تعامل داشته باشم. پیشرفت در كار خيلي سریع تر از آنچه كه فكر مي كردم برايم اتفاق افتاد ؛ من ظرف 2 سال از يك كار پاره وقت به مدير بخش رسيدم.
اين مقاله ترجمه مقاله اي با عنوان زير مي باشد:
 15More Companies That No Longer Require a Degree—Apply Now
 اصل مقاله را با زبان لاتين مي توانيد با كليك بر روي آرس ذيل دريافت نماييد.
https://www.glassdoor.com/blog/no-degree-required/

1 دیدگاه

  1. سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *