نظام اداری سوئد

نظام اداری ترکیه
جولای 3, 2012
سه پاكت نامه
جولای 17, 2012

•    جغرافیا: سوئد (به سوئدی: Sverige به تلفظ اِسْوِریّه)، کشوری است در شمال اروپا در شبه‌جزیره اسکاندیناوی. از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنیا، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه‌است. نام این کشور درفارسی از نام آن در زبان فرانسوی (Suède) گرفته شده‌است. پایتخت این کشور شهر استکهلم است.
سوئد با مساحت ۴۴۹٬۹۶۴ کیلومتر مربع، سومین کشور بزرگ اروپا از نظر مساحت می‌باشد. جمعیت سوئد بیش از ۹٫۲ میلیون نفر است که تقریباً ۷٫۹ میلیون نفر آن را سوئدی‌ها تشکیل می‌دهند. این کشور با تعداد ۲۰ نفر در هر کیلومتر مربع از تراکم جمعیت پایینی برخوردار است که بیشتر این جمعیت نیز در جنوب سوئد مستقر هستند. همچنین بیش از ۸۵٪ مردم سوئد در ناحیه شهری زندگی می‌کنند.
کشور سوئد از حکومت مشروطه برخوردار بوده و دولت به شکل پارلمانی اداره می‌گردد. پادشاه در این کشور مقامی تشریفاتی است و کشور توسط نخست وزیر اداره می‌شود. چشم انداز  اقتصادي ـ اجتماعي
•    ملاحظات تاريخي
كشورسوئد كشوري با وسعت450 هزاركيلومتر مربع و 7/8 ميليون نفر سكنه با زبان ملي سوئدي مي‌باشد.كشورسوئد به استثناي جمعيت ساكن ناحيه فنلاندي زبان شمال شرق و اقوام سامي از لحاظ قومي و زباني كشوري كاملاً يكدست محسوب مي‌گردد. امروزه درحدود يك ميليون نفر از تعدادكل جمعيت سوئد مهاجر بوده ويا دست كم يكي از والدين آنان از ساير كشورها به ويژه كشورهاي اسكانديناوي به كشور سوئد مهاجرت نموده اند.كشور سوئد از نوع حكومت مشروطه برخوردار بوده و دولت به شكل پارلماني اداره ميگردد. پادشاه تنها وظايف تشريفاتي از قبيل فرديت نخست كشور و برخورداري از قدرت صوري در تصميم گيريهاي دولتي را بر عهده دارد .پارلمان اصلي ترين بدنه تصميم گيري كشور سوئد محسوب شده و از سال1971 با تعداد 349 عضو به فعاليت مبادرت مي‌نمايد. از سال 1994 انتخابات مجلس هرساله صورت مي‌گيرد. به جز دوره60 ساله غير سوسياليستي( سالهاي 1932 تا 1991) حزب سوسيال دمكرات در راس قدرت قرار داشته است و اين در حالي‌است كه طي انتخابات سال1991 احزاب غيرسوسياليستي نيز از اكثريت آرا برخوردار گرديده و به مدت3سال حكومت نمودند.گفتني است در انتخابات سال1994سوسيال دمكراتها مجددا به صحنه قدرت بازگشتند .حكومتهاي محلي نيز بصورت 24 انجمن بخشي و286 واحد شهرداري فعاليت داشته و درحدود 95% جمعيت به كليساي رسمي ايالت لوتران وابستگي دارند. جنگ آزادي بخشي سوئد كه در آغاز قرن 16 ميلادي ( 1560-1532) توسط گوستاو واسا صورت گرفت، به نقض « اتحاد كالمار » ميان3 كشور نورديك – سوئد، دانمارك و نروژ- منجر گرديد. از اين روي گوستاو واسا اولين نائب السطلنه كشور بود كه در سال1532 به عنوان پادشاه دولت متحد و متمركز سوئد معرفي گرديد. وي هم چنين استحكاماتي بنا نموده و كنترل كليساها ي كشور را در دست گرفت. بعدها اين امر منجر به اين گرديد كه كليسا‌هاي كشور كه طي قرن11 شاخه‌اي از كليساي بين المللي كاتوليك محسوب مي‌گرديد به كليساي دولتي لوتريسم و پروتستانيزم تغيير وضعيت دهد.پس از گذشت يك قرن كشور سوئد به قدرت اصلي اروپاي شمالي مبدل گرديد. ملّت سوئد در جنگ‌هاي30 ساله به سود پروتستان‌هاي شمالي آلمان مبارزه مي‌كردند. موقعيت قلمرو سوئد از لحاظ موفقيتهاي نظامي درميادين نبرد، متفاوت  بود. سوئد، در اوج توفق نظامي خود، نه تنها قلمرو كنوني خود، بلكه فنلاند، قسمتي از روسيه، كشورهاي بالتيك، لهستان ، آلمان و نروژ را نيز شامل مي‌گرديد. سوئد هم چنين از مستعمره‌اي در كشور سوئد (نوتادلاوار) برخوردارمي‌بود. فنلاند قسمتي از قلمرو سوئد محسوب مي‌گرديد، تا اين كه در سال 1809 مغلوب روسيه گرديد. از سال 1814 كشور سوئد در صلح به سر برده و ما بين دو جنگ جهاني از آنجائي كه كشوري بي طرف بود مورد حمله واقع نگرديد. از لحاظ فرهنگي، كشور سوئد تحت تاثير اخلاق كاري پروتستان و برخورداري حسي هم بستگي همه جانبه ميان گروه‌هاي مختلف قرار دارد. طي سالهاي اخير، استخدام نيرو ،  سواد آموزي همگاني، توزيع درآمد و امنيت ملّي در سياست ملّي كشور از جايگاهي مهم و اساسي برخوردار بوده است. دولت‌هاي اجتماعي دموكراتيك بر دورة پس از جنگ مسلط بوده اند. مردان سوئدي در سال 1909 و زنان سوئدي در سال 1921 از حق رأي برخوردار گرديدند.كشور سوئد از اول ژانويه 1995 به عضويت اتحاديه اروپا در آمده است.
سیاست
در زمان سلطنت گوستاو واسا در قرن ۱۶ اولین مجلس ملی سوئد متشکل از نمایندگانی از ۴ طبقه اشراف، روحانیون، طبقه متوسط و دهقانان گشایش یافت. طی قرون آتی، قوانین پیچیده تری برای ریکسدگ وضع گردیده و به تدریج تعداد دستگاه‌های اجرائی افزایشی یافت. قدرت مجلس ملی به طور عمده‌ای تغییر یافته و از زمانی به زمان دیگر نسبت به سلطنت از جایگاه بی‌نهایت سستی برخوردار بوده‌است. این درحالیست که در دورة آزادی طی قرن ۱۸، مجلس ملی جایگاه خود را بهبود بخشیده و نظام منسجمی پایه ریزی گردید. تا پیش از ۱۸۰۹ قدرت سلطنت و مجلس در یکدیگر ادغام بود، تا اینکه پس از سال ۱۸۰۹ دربار و سایر مراجع قدرت، استقلال یافتند. در سال ۱۸۶۵ مجلس دو گانه‌ای جایگزین مجلس قبلی گردید. تا سال ۱۹۱۷ نظام دو گانه‌ای برقرار بود، تا این که سازمانی با ۳۵۰ نماینده و کمیته‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون تأسیس گردید. در سال ۱۹۷۴ دولت سوئد به طراحی قانون اساسی جدیدی مبادرت نمود. پس از گذشت مدت زمان ۲۰ سال دوره نمایندگی به دورة چهار ساله تغییر یافت. کشور سوئد از نظام دموکراتیک انتخابی برخوردارمی‌باشد به این معنا که کلیه احزاب سیاسی با بیش از ۴در صد آراء انتخابات عمومی از کرسی در مجلس برخوردارمی‌گردند. شهروندان سوئدی اجازه حضور در انتخابات مجلس را دارند. درحال حاضر تعدادی حزب سیاسی در مجلس ملی سوئد فعالیت دارند. سال ۱۹۲۱ آغاز قطعی دموکراسی در سوئد محسوب می‌شود. سال ۱۹۱۹ پارلمان سوئد در مورد حق شرکت همگانی در انتخابات و آراء یکسان زنان و مردان تصمیم گیری کرد. دو سال بعد از این تصمیم اولین انتخابات پارلمان برگزار شد. در پی انتخابات سال ۱۹۲۱ پنج زن به پارلمان سوئد راه یافتند انتخابات پارلمان سوئد چهارسال یکباربرگزار می‌شذ که آخرین انتخابات پارلمان در سال ۲۰۱۰ برگزار شد. گشایش مجلس در هر پائیز وظیفه پادشاه سوئد است. در این هنگام سال پارلمانی آغاز می‌گردد. پادشاه شخص اول کشور سوئد است ولی این مقام در درجه نخست جنبه نمایندگی مملکت و تشریفاتی دارد.
•    فرصت های شغلی در اقلیم،سوئدی ها را وادار به فراگیری زبان کردی می کند
•    سوئد- در پی فراهم شدن فعالیت اقتصادی شرکت های خارجی در اقلیم کردستان عراق، دانشگاه ولکانیفیراستیت سوئد کرسی آموزش زبان کردی ایجاد کرده است.
•    به گزارش کردپرس به نقل از هاولاتی، شبنم عبدالکریم شابان از اساتید دانشگاه ولکانیفیراستیت شهر یوتوبری اعلام کرد: برای نخستین بار کرسی آموزش زبان کردی در این دانشگاه ایجاد شده است که مهمترین دلایل این کار، رشد اقتصادی و وجود فرصت های شغلی در اقلیم کرستان عراق است.
•    این مسئله کسانی را که قصد فعالیت تجاری در اقلیم کردستان عراق را دارند وادار کرده است به فراگیری زبان کُردی روی آورند.
•    لازم به ذکر است که دایر شدن کرسی زبان کُردی همزمان با باز شدن درهای اقلیم کردستان عراق به روی شرکت های خارجی در حوزه‌های تولید، نفت و کارهای عمرانی صورت می گیرد.
•    
•    
•    مجلس ملّي سوئد ( ريكسداگ)
در زمان سلطنت گوستاو واسا در قرن16 اولين مجلس ملي سوئد متشكل از نمايندگاني از 4 طبقة اشراف، روحانيون ، طبقه متوسط و دهقانان گشايش يافت.طي قرون آتي ، قوانين پيچيده تري براي ريكسدگ وضع گرديده و به تدريج تعداد دستگاه‌هاي اجرائي افزايشي يافت. قدرت مجلس ملي به طور عمده‌اي تغيير يافته و از زماني به زمان ديگر نسبت به سلطنت از جايگاه بي‌نهايت سستي برخوردار بوده است. اين درحاليست كه در دورة آزادي طي قرن 18، مجلس ملي جايگاه خود را بهبود بخشيده و نظام منسجمي پايه ريزي گرديد.تا پيش از 1809 قدرت سلطنت و مجلس در يكديگر ادغام بود، تا اينكه پس از سال 1809 دربار و ساير مراجع قدرت، استقلال يافتند. در سال 1865 مجلس دو گانه‌اي جايگزين مجلس قبلي گرديد. تا سال 1917 نظام دو گانه‌اي برقرار بود، تا اين كه سازماني با 350 نماينده و كميته‌هاي مختلفي در زمينه‌هاي گوناگون تأسيس گرديد.در سال 1974 دولت سوئد به طراحي قانون اساسي جديدي مبادرت نمود.پس از گذشت مدت زمان20 سال دورة نمايندگي به دورة چهار ساله تغيير يافت.كشور سوئد از نظام دموكراتيك انتخابي برخوردارمي‌باشد به اين معنا كه كليه احزاب سياسي با بيش از 4در صد آراء انتخابات عمومي از كرسي در مجلس برخوردارمي‌گردند .شهروندان سوئدي اجازه حضور در انتخابات مجلس را دارند.درحال حاضر تعدادي حزب سياسي در مجلس ملي سوئد فعاليت دارند.
در دورة نمايندگي 2002-1998، تعداد 349 كرسي به قرار زير توزيع يافته است:
حزب  دولتي سوسيال دموكرات با 131 كرسي به تشكيل اقليتي پس از انتخابات 1998 مبادرت نموده و توسط دفتر نخست وزيري رهبري مي‌گردد.
    حزب چپ با 43 كرسي
    حزب دموكرات مسيحي با 42 كرسي
    حزب مركز با 187 كرسي
    حزب ليبرال با 17 كرسي
    حزب سبز با 16 كرسي
آخرين انتخابات عمومي مجلس، شوراهاي استاني و شهرداري‌هاي كشور در سپتامبر 2002 برگزار گرديد. حزب ائتلاف ميانه رو، حزب دموكرات مسيحي، حزب ليبرال و حزب مركزي احزاب طبقه متوسط (بورژوازي ) يا غير سوسياليست كشور را تشكيل مي‌دهند. ساير احزاب به استثناي حزب سبز،در زمره احزاب سوساليسم مي‌باشند
•    دادگاه‌ها
آزادي عمل و استقلال دادگاه‌ها در قانون اساسي كشور سوئد تضمين شده است. دادگاه‌ها نيز به اجراي قوانين حقوقي قابل اجراء مبادرت مي‌نمايند. مجلس ملي سوئد‌(ريكسدگ) ، دولت و هيچ يك از نهادهاي ديگر از حق تصميم گيري درخصوص نحوه فعاليت و عملكرد دادگاه‌هاي كشور برخوردار نمي باشند. نقش دادگاه‌ها و مراجع اجرائي كشور بي طرفانه و در جهت برخورد قانوني برابر تعيين گرديده است..
شهرداري‌ها و شوراهاي استاني
كشور سوئد از 289 منطقة شهرداري،21 استان و 21 شوراي استاني، متشكل مي‌گردد. شهرداري گاتلند نيز كه از شوراي استاني برخوردار نمي باشد در تقسيم بندي فوق لحاظ گرديده است.  اجراي سياستهاي خود مختاري شهرداري‌ها در كشور سوئد بخشي مهمي از سيستم دموكراتيك كشور را به نمايش مي‌گذارد. شهرداري‌ها و شوراهاي استاني درجهت اجراي تعهدات خود به وضع ماليات بر ساكنين مناطق مختلف مبادرت مي‌نمايند. عالي ترين هيأت‌هاي تصميم‌گيري، شهرداري‌ها، شوراهاي محلي و هيأت‌هاي سازماني شوراهاي استاني مي‌باشند.كليه شهرداري‌هاي كشور از واحد يا منطقة مديريتي با محدودة جغرافيائي معين برخودارمي‌باشند.از جمله مهم‌ترين حيطه‌هاي مسئوليتي شهرداري‌هاي كشور مي‌توان به نظارت بر فعاليت مدارس پيش دبستاني،مراكزمراقبتي كودكان دبستاني، ارائه آموزشهاي پيش نياز آموزش مهارتهاي بدني و آموزش بزرگسالان، فراهم نمودن خدمات اجتماعي اعم از بهداشت كودكان و نوجوانان، اعطاي كمك‌هاي اجتماعي، مراقبت و حمايت از سالمندان ، حفاظت ازمحيط زيست و رعايت بهداشت، رسيدگي بر بهداشت خيابان‌ها،جاده‌ها، پارك‌ها ، طراحي و ساخت شهري اشاره نمود. انتخابات شهرداري‌ها هر4 سال يكبار و به طور همزمان با انتخابات عمومي برگزارمي‌گردد. از جمله افرادي كه مجاز به شركت در انتخابات شهرداري‌ها مي‌باشند مي‌توان به ساكنين حوزة شهرداري مربوطه من جمله شهروندان خارجي با سابقه سكونت 3 ساله متوالي در كشور و شهروندان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به علاوة شهروندان كشورهاي ايسلند و نروژ اشاره نمود. شوراهاي استاني حداقل از يك شهرداري متشكل مي‌گردند. از جمله مهم ترين وظايف شوراهاي استاني مي‌توان به رسيدگي بر امور و مسائل عمومي اعم از بهداشت و سلامت، آموزش ، مراقبت‌هاي اجتماعي و علوم كشاورزي و صنايع اشاره نمود.مشاورين شوراهاي استاني هر4 سال يكبار و طبق قوانين شهرداري انتخاب مي‌گردند.
•    قوانین اساسی سوئد PUT
سوئد برای اداره کشور و حفظ حق و حقوق شهروندان خود دارای چهار قانون اساسی می باشد.
آن چهار قانون اساسی یکی در مورد نوع حکومت است؛  دیگری راجع به تسلسل سلطنت.
آزادی مطبوعات و  آزادی بیان دو قانون اساسی دیگرسوئد را تشکیل میدهند.
1- درقانون اساسی نوع حکومت نوشته شده  و توضیح داده می شود که سوئد چگونه باید اداره شود. در آن نوشته شده که تمام قدرت از مردم می آید و اینکه در سوئد انتخابات عمومی و حق رأی مساوی است.
2- قانون وراثت سلطنت؛ قانونی است که تعیین می کند چه کسی میتواند پادشاه یا ملکه شود.
3- قانون اساسی آزادی بیان را به تلویزیون و فیلم و روزنامه ها می دهد که بدون مانع و سانسور اخباررا پخش کنند.
4- شهروندان بدون سانسور اجازه چاپ و انتشار نوشته جات  را دارند. این در قانون آزادی مطبوعات قید شده است.
سوئد چگونه باید اداره شود ؟
درقانون اساسی نوع حکومت نوشته شده  و توضیح داده می شود که سوئد چگونه باید اداره شود. در آن نوشته شده که تمام قدرت از مردم می آید و اینکه در سوئد انتخابات عمومی و حق رأی مساوی است.
این قانون آزادی ها و حق و حقوق شهروندان را نیز تعیین می کند.
اتباع سوئد دارای آزادی بیان می باشند به این معنی که نظرشان هرچه باشد میتوانند آن را بیان کنند.
آنها آزادی کسب اطلاعات را دارند یعنی حق دارند از مقامات بخواهند که اطلاعاتی را که می خواهند در اختیارشان گزارند. آنها آزادی انعقاد جلسات یعنی حق تشکیل جلسه دارند که در آنجا عقاید خود را هر چه باشد ابراز دارند.
شهروندان سوئد آزادی تظاهرات نیز دارند. یعنی شرکت کردن در تظاهرات و یا سازمان بندی آن. آنها در رابطه با انجمن نیز داری آزادی می باشند یعنی آزاد هستند که انجمن تشکیل داده و یا عضو هر انجمنی بشوند.
درسوئد آزادی دین نیزوجود دارد یعنی هر کس آزاد است که دین خود را داشته باشد و یا بی دین باشد.
•    زبانهاي رسمي و اقليت
زبان سوئدي، زبان رسمي كشور سوئد مي‌باشد. در برخي نواحي شمالي كشور، به زبان سامي و زبان فنلاندي نيز تكلم مي‌گردد . تعداد 5 زبان اقليمي اعم از سامي، فنلاندي، تورندال، روماني( زبان كولي ‌ها) و ييدي (زبان يهيوديان) در كشور سوئد تكلم مي‌گردد. شهروندان سوئدي تا حدود معيني در تعامل با دستگاه‌هاي دولتي از حق استفاده از اين زبانها برخوردار بوده و هم چنين درخصوص مراقبت‌هاي كودكان و بزرگسالان از حق استفاده از زبان‌هاي فنلاندي و سامي نيز برخوردارمي‌باشند.
آن دسته از كودكاني كه به زبان سامي تكلم مي‌نمايند نيز از حق استفاده از زبان سامي در مدارس پايه و مدارس فرهنگ بومي (سامي) برخوردار مي‌باشند و اين در حالي‌است كه آموزش سال ششم به زبان سوئدي و سامي ارائه مي‌گردد. آندسته از دانش آموزاني كه به زبان فنلاندي تكلم مي‌نمايند نيزمي‌توانند به زبان مادري خود در مدارس پايه و مدارس مقطع تكميلي متوسطه آموزش بينند.
از زمان جنگ جهاني دوم، سير صعودي مهاجرت به سوئد منجر به پيدايش تعدادي از گروه‌هاي زباني اقليت گرديده كه از زبان مادري غير سوئدي برخوردار مي‌باشند. طبق قوانين آموزشي سوئد چنانچه تعداد كودكاني كه در خانه به زباني غير از زبان سوئدي تكلم مي‌نمايند بر 5 دانش آموز بالغ گردد، آموزش به زبان مادري به آنان ارائه مي‌گردد. همچنين كليه كودكاني كه زبان مادري آنان يكي از پنج زبان اقليت باشد، از حق استفاده از زبان مادري برخوردار مي‌باشند.
•    شاخص‌هاي جمعيتي
از اواخر قرن 17، كشور سوئد از سيستم منسجمي جهت ثبت جمعيت خود برخوردار بوده و از سال 1860، آمارگيري‌هاي جمعيتي به طور مرتب در فواصل 10-5 به عمل مي‌آيد.
در نتيجه پيگيري چنين آمارهايي، بر آورد تغييرات جمعيتي طي300 سال اخير به آساني امكان پذير است. در فاصله قرن 19 تا سال 1914، تقريباً به ازاي هر 5 شهروند سوئدي حضور1 مهاجر در جمعيت 5 ميليوني سوئد، مشهود مي‌باشد. در آن اثنا، فرآيند انقلاب صنعتي به صورت واقعاً پيگيري با تأثيرات آن بر روي شهرنشيني پي گيري مي‌شد. نرخ زاد و ولد درميان كارگران صنعتي كاهش يافته و نرخ مرگ و مير در نتيجه افزايش خدمات بهداشتي از روند نزولي برخوردار گرديد.
طي دهه‌هاي اخير نرخ مرگ و مير بسيار متغير بوده است. به نحو يكه در پايان دهه 1980 افزايش ميزان تولد و در طول دهه1990 كاهش نرخ مواليد مشهور مي‌باشد. روند مهاجرت طي دورة پس از جنگ بسيار متغير بوده و در برخي سال‌ها از نرخ تولد نيز فراتر رفته است.
در سال 2000 تقريباً از هر10 شهروند سوئدي1 نفر در خارج از قلمرو سوئد تولد يافته است. جمعيت كشور به طور بسيار نا هماهنگي در سرزمين‌هاي وسيعي در طول مرز شمالي در نتيجة تغييرات عمدة و شرايط اكولوژيكي پراكنده شده است. تعداد افراد ساكن مناطق جمعيتي پرتراكم ، به طور صعودي در حال افزايش بوده و فرصت‌هاي شغلي كمي درمناطق مذكور  براي افراد در دسترس مي‌باشد.
كشور سوئد از قلمرو زميني در حدود 450 هزار كيلومتر مربع با بيش ترين فاصله در نقاط شمالي و جنوبي در حدود1600 كيلومتر برخوردارمي‌باشد. از لحاظ جغرافيائي ، كشور سوئد از جنگل‌ها، درياچه‌ها و رودخانه‌هاي متعددي برخوردار مي‌باشد. مرز اين كشور با فنلاند در امتداد رشته كوه‌ها امتداد يافته است. هزاران جزيره در طول ساحل2700 كيلومتري وجود داشته و مناطق زير كشت حدود 10 در صد از سطح خشكي را شامل مي‌گردد. كشور سوئد از 9/8 ميليون سكنه برخوردار مي‌باشد كه در حدود يك هفدهم از آنان در نورلند (قسمت شمالي) كشور به سر مي‌برند. بالغ بر60 در صد ( اكثريت جمعيت كشور در دو قسمت جنوبي كشور ( گوتالند و سويلند)‌ ، پايتخت كشور( استكهلم)‌ و در شهرهاي گوته برگ و مالمو تمركز يافته‌اند
•    فساد اداری
•    بر اساس شاخص “شفافیت بین الملل” (Transparency International)، نهاد نظارت بر فساد مالی در کشورهای جهان، سوئد به عنوان بهترین کشوری که می توان در آن تجارت کرد، در بالاترین رده قرار گرفته است.
•    شاخصی که این نهاد به طور سالانه منتشر می کند، بر اساس برداشت و نظرات کارشناسان در چند نهاد اقتصادی جهانی شکل می گیرد.
•    البته خود سوئدی ها هم بر این باور هستند – و بر این موضوع تاکید می کنند – که کشورشان کمترین فساد اداری را دارد.
•    
•    مبارزه با  رشوه
در مرکز شهر استکهلم کارگاهی به منظور آگاه کردن شرکت های تجاری در مورد فساد بر پا شده است که در آن شیوه های مبارزه با رشوه را آموزش می دهند. “هلن وکسبرگ”، سخنران اصلی جلسات این کارگاه، می گوید که این مشکل بزرگی نیست؛ فقط باید یاد بگیریم که چطور از آن پیشگیری کنیم و ما می خواهیم سوئد در این درس شاگرد اول شود
اتهام پرداخت رشوه
این واحد تحقیقاتی شرکت “ساب”، سازنده جت مورد نظر، مدل گریپن، را نیز در ارتباط با اتهام پرداخت رشوه به دولت آقریقای جنوبی برای انعقاد قراردادی سودمند، مورد تحقیق قرار داد.
پنج کشور با بیشترین فساد اداری
اما دادستان پرونده را به دلیل نداشتن شواهد کافی رها کرد. ” نایلز ریسار” که در این مورد کتابی نوشته است می گوید که این کافی نیست و تحقیقاتی جدی توسط یک دادستان مستقل باید انجام شود.
به نظر او دادستان سوئدی امکانات کافی برای تحقیقات نداشت و با اینکه این بزرگترین پرونده فساد در تاریخ سوئد است، فقط دو نفر زیر دست او کار می کردند.
سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه نیز به دلیل عدم اختصاص افراد کافی برای تحقیق، از سوئد انتقاد کرد. هنوز هم “گونار استتلر” دادستان جدید که اخیرا روند تحقیقات را در دست گرفته از کمبود کارمند شکایت دارد.
اما با آنکه سوئد به اندازه ای که ما فکر می کنیم و یا مردم سوئد فکر می کنند پاک و مبری از فساد نیست، به نظر می رسد که متعهد به تغییر وضع موجود است.
•    
•    انواع استخدامی
دو طریق استخدام درسوئد وجود دارد:
الف_استخدامی نامحدود
ب_استخدامی محدود
•    استخدام نا محدود استخدام رسمی نیز نامیده می شود و  معمولی ترین نوع استخدام می باشد.
•    استخدام محدود می تواند به قرار ذیل باشد:
استخدام موقت برای مدت محدود
در این رابطه ؛ شما و کارفرما قراردادی امضاء می کنید  که در آن قید می شود که قراراست برای مدت محدودی کار کنید.
هر محل کاری می تواند شما را تا حد اکثر شش ماه  بطور آزمایشی استخدام کند تا ببیند که برای آن کار مناسب هستید یا نه
•    زبان
زبان سوئدی از خانوادهٔ زبان‌های هندواروپایی شاخهٔ ژرمنی است و با زبان‌های نروژی و دانمارکی نزدیکی دارد. این سه زبان بسیار به هم نزدیک بوده و اغلب گویشوران آن‌ها می‌توانند هر کدام به زبان خود با هم ارتباط زبانی برقرار کنند. زبان سوئدی، زبان رسمی کشور سوئد می‌باشد. در برخی نواحی شمالی کشور، به زبان فنلاندی نیز تکلم می‌گردد. تعداد ۴ زبان اقلیمی اعم از فنلاندی، تورندال، رومانی (زبان کولی‌ها) و ییدیش (زبان یهیودیان) در کشور سوئد تکلم می‌گردد. شهروندان سوئدی تا حدود معینی در تعامل با دستگاه‌های دولتی از حق استفاده از این زبان‌ها برخوردار بوده و هم چنین درخصوص مراقبت‌های کودکان و بزرگسالان از حق استفاده از زبان‌های فنلاندی و سامی نیز برخوردارمی‌باشند.[۶]
•    استان‌های سوئد
کشور سوئد به ۲۵ استان (به سوئدی: Län)‏ تقسیم می‌شوند:
•    -بلکینگ
•    – بوهوسلن
•    – دالارنا
•    – دالس‌لند
•    – گوت‌لند
•    – گستریکلاند
•    – هاللاند
•    – هلسینگلاند
•    – هریدالن
•    – یمتلاند
•    – لاپلاند
•    – مدلپاد
•    – نوربوتن
•    – نرکه
•    – اسکونه
•    – اسمالند
•    – سودرمانلاند
•    – اوپلاند
•    – ورملاند
•    – وستمانلاند
•    – وستربوتن
•    – وسترگوت‌لند
•    – انگرمانلاند
•    – اولاند
•    – اوسترگوت‌لند
•    شاخص‌هاي اقتصادي
طي دهه‌هاي 1950 و 1960،  اقتصاد سوئد عمدتاً در اثر افزايش نرخ تقاضاي بين المللي از اقتصاد سوئد جهت خريد مواد خام و اوليه از پيشرفت چشمگيري برخوردار گرديد. رشد مذكور، شاخص عمومي اقتصاد را افزايش داده و به اعمال تغييرات اجتماعي عمده‌اي منتهي گرديد.اين درحاليست كه طي دهه 1970 ميزان رشد اقتصادي به طور فاحشي كاهش يافته، در نتيجة بحران بين المللي  و عدم رشد هماهنگ در توليد، توان اقتصادي سوئد در جهت وفق دادن خود با ساير مجامع تضعيف گرديده، سرمايه گذاري صنعتي كاهش يافته، بازار كرونا دچار ركورد شده و كسر بودجه هنگفتي در تراز پرداختها بوجود آمد. رقابت به طور موقت به واسطة كاهش ارزش پول ، بهبود يافته اما اعمال اين سياست نيز تورم بالا و هزينه‌هاي كار بالاتر را به بار آورده است. از نقطه نظر تاريخي،كشور سوئد از نرخ بي كاري پاييني برخوردار بوده است. به عبارت ديگر در طول دوره‌هاي زماني معين، در ابتداي دهه‌هاي1970، 1980 و دهه 1990، بي كاري بر 2-1 در صد بالغ گرديد. در نيمه دوم دهه 1980، بازار بورس شناور شده و نرخ بدهي به طور عمده‌ افزايش يافت.بروز معضل افزايش نرخ بيكاري به افزايش تورم اقتصادي و نرخ بهره منجر گرديد. در بحران اقتصادي كه در ابتداي دهه1990 بوقوع پيوست، مؤسسات مالي سوئد با كسري اعتبار بالايي مواجه گرديدند. اين موضوع اتخاذ سياست كاهش پرداخت وام دولتي به اشخاص و شركت‌ها را بدنبال آورده و بر رشد اقتصادي تأثير منفي گذاشت. بي‌كاري به طور گسترده‌اي افزايش يافته و مصارف خانگي به طور عمده‌اي كاهش يافت مصارف عمومي نيز در نتيجه كاهش مخارج حوزه‌اي شهرداري و كشوري،كاهش يافت. در ابتداي دهه1990، هدف اصلي سياست اقتصادي كشور بر مبارزه با تورم و حفظ نرخ ارز ثابت استوار بوده است. در نتيجه اعمال سياست مذكور نرخ تورم كاهش يافته ودر مقابل نرخ بي كاري از افزايش برخوردار بود. تلاش‌هاي به عمل آمده در جهت حفظ نرخ تورم به جائي نرسيده از اين روي كشور سوئد از نظام پولي اروپا خارج شد كه اين خود به طور غير مستقيم به كاهش شديد ارزش كرونا در سپتامبر 1992 منجر گرديد. نرخ ارزش پايين كرونا فرصت مناسبي براي شركت‌هاي صادراتي فراهم نموده و نرخ پايين تورم در سوئد و تحرك رو به رشد كشور در اقتصاد جهاني به بهبود تدريجي كشور منتهي گرديد. علي رغم صعود نسبي توان اقتصادي كشور نرخ بي كاري از افزايش نسبي برخوردار بود.
در اين راستا دولت سوئد به طراحي اهداف عمده‌اي در جهت كاهش بيكاري و تشويق استخدام تا آغاز سال 2000 مبادرت نمود كه اين خود به افزايش نرخ استخدام در پايان دهة 1990 منجر گرديد. در پايان دهه 1990 نرخ بهره‌هاي ظاهري و واقعي كاهش يافته و اقتصاد سوئد از رشد و افزايش استخدام در حوزة گسترده‌اي برخوردار گرديد. در حال حاضر رشد اقتصادي كشور ثابت بوده، نرخ تورم كاهش يافته و دارائي‌هاي عمومي و تراز تجاري از افزايش چشمگيري برخوردار مي‌باشد. اقتصاد كشور سوئد اقتصادي كوچك و بازمي‌باشد كه در مقايسه با اقتصاد بين المللي تضعيف نگرديده و از جايگاه قدرتمندي در نتيجة ميانگين بالاي رشد اقتصادي در سطحي بالاتر از قبل قرار گرفته است. افزايش دارائي‌هاي  عمومي كشور به برنامه‌ها و تغييرات اجتماعي خاصي در جهت ارتقاي رشد اقتصادي كشور منجر گرديده است. طي دهه 1990 سرمايه گذاري‌هاي عمده‌اي در حوزة آموزش، افزايش امكانات آموزشي مقطع آموزشي پيش دبستاني، گسترش آموزش عالي و آموزش بزرگسالان با هدف افزايش قابليت بزرگ سالان با سطح پايين آموزش صورت گرفت.سرمايه گذاري‌هايي نيز در حوزه بهداشت و  خدمات مراقبتي مراكز آموزشي سراسر كشور صورت گرفته است. درحال حاضر بازارهاي مالي كشور سوئد از ثبات برخودار بوده و به كاهش نرخ حداقل بهره وام مبادرت مي‌نمايند. افزايش ثبات اقتصادي و كاهش نرخ بيكاري به افزايش اعتماد كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به ويژه كشورهاي پيرامون سوئد منجر گرديده است. كشور سوئد با وجود اجراي معيارهاي الحاق به اتحادية مالي اروپا، تا كنون،تصميم به الحاق به آن نگرفته است. •    نرخ باسوادی و بیکاری
نرخ باسوادی در کشور سوئددر بین کشورهای دیگه رتبه42واز100درصدمیزان باسوادی99را ازان خود کرده است که در این میان رتبه1 را گرجستان با100درصدمیزان باسوادی ازان خود کرده است و رتبه اخر را مالی با26/2ازان خود کرده و ایران هم رتبه 120با میزان با سوادی82/3از 100درصدازان خود کرده است سوئد يکی از کشورهايي است که عطش خواندن در آن بسيار بالاست و به ازای هر صد هزار نفر، سالانه 158 عنوان کتاب جديد منتشر می شودو نرخ بیکاری کشورسوئد 9/2درصد است که این امار سال 2010گرفته شده است
•    تولیدات • توليد خودرو و کاميون و ديگر صنايع فلزي سبک و سنگين, سهم 50 درصد در اقتصاد توليدي کشور را دارا مي باشد. درصد اين سهم براي صنعت کاغذ و خمير کاغذ 20 و داروسازي 12 است.
• فن آوری بالا و پرداخت کمک هزینه های دولتی به مردم کیفیت زندگی را در کشور سوئد بسیار بالا برده است.
• کشور سوئد از بسیاری لحاظ یک کشور بی طرف می باشد و به همین دلیل یکی از کشورهای امن دنیا برای کارآفرینی است.
• شرکتهای خصوصی در سوئد 90 درصد تولید را به دست گرفته اند.
• سهم کشاورزی در تولیدات این کشور فقط 1% است و بیش از 50% تولیدات را بخش مهندسی در دست دارد
•    تجارت
سوئد يکي از پیشرفته ترين کشورهاي اروپا و دارای رشد اقتصادي بسیاربالایی است. بعد جنگ جهاني دوم اين رشد اقتصادي شتاب بيشتري بخود گرفت. درآمد خالص ملي کشور بالا رفت, شکوفائي رشد اقتصادي بوجود آمد . درآمد کشور سوئد مثل ديگر کشورهاي نسباتاً کوچک صنعتي, وابسته به صادرات توليدات صنعتي است که در حال حاضر از رشد بالائي در توازن بين صادرات و واردات برخوردار است.
بطور مثال سهم صادرات در درآمد خالص ملي کشور در يک دوره 10 ساله (بين يالهاي 1990 تا 1999) از 30 درصد به 44 درصد رشد داشته است. اروپا مهم ترين بازار صادراتي کشور است. 60 درصد توليدات کشور سوئد به ديگر کشورهاي عضو بازار مشترک اروپا صادر مي شود. صادرات و واردات سوئد و ديگر کشورهاي عضو بازار مشترک اروپا از سال 1995 که سوئد عضو اين اتحاديه شد, رشد چشمگيري داشته است. واردات سوئد از ديگر کشورهاي اروپائي در سال 1995 بالغ بر 325 ميليارد کرون سوئدي و صادرات آن در همان سال بالغ بر 340 ميليارد کرون سوئدي بوده است اين ارقام در سال 1999 به ترتيب به 390 ميليارد کرون سوئدي(واردات) و 410 ميليارد کرون سوئدي(صادرات) ارتقا مي يابد. آمريکاي شمالي و کشورهاي آسياي جنوب شرقي از ديگر بازارهاي مهم صادراتي سوئد هستند •    ادارات مهم
    پلیس سوئد
پلیس سوئد که به زبان سوئدی نیز پلیس خوانده میشود از جمله وظیفه حفظ برقراری نظم عمومی و همچنین تامین امنیت افراد جامعه در مقابل بزهکاران را دارد. در رابطه با امور مهاجرتی, پلیس فقط و تنها یک وظیفه دارد و آن کنترل مرزهای سوئد است. به بیانی ساده میتوان گفت که وظیفه کنترل ورود هر گونه کالا از مرزهای سوئد با گمرک, و وظیفه کنترل ورود و خروج انسانها از مرزهای سوئد با پلیس است. هنگامی که به یکی از مرزهای سوئد برای مثال در یک فرودگاه وارد میشوید, پلیس سوئد کنترل میکند که مدارک کافی جهت ورود به سوئد دارا هستید, نه گمرک
. این پلیس است که در مرزهای سوئد کنترل میکند که شما حق ورود به سوئد را دارا هستید یا خیر. برای مثال یا تابعیت و گذرنامه سوئدی دارید, اگر تبعه ایران بوده و دارای گذرنامه ایرانی هستید (و یا از اتباع دیگر کشورهایی که جهت ورود به سوئد و محدوده شنگن نیاز به ویزا دارند) دارای ویزای معتبر, پول کافی جهت امرار معاش, بلیط رفت و برگشت و دلیلی موجه برای مسافرت به سوئد بوده و یا در این کشور اقامت معتبر دارید.
    گمرک سوئد
گمرک سوئد که بزبان سوئدی “تول” خوانده میشود وظیفه جلوگیری از ورود هر نوع کالای ممنوعه و غیر قانونی (قاچاق) به سوئد و همچنین کنترل ورود کالاهایی را دارد که وارد کردن آنها به سوئد تابع شرایط و مقررات مشخصی است. گمرک سوئد نه کاری به گذرنامه شما دارد, نه کاری به ویزای شما دارد و نه کاری به نوع اقامت یا تابعیت شما. گمرک سوئد اداره ای کاملا مستقل و دارای وظایفی کاملا متفاوت با پلیس است. هنگامی که وارد مرزهای سوئد میشوید پس از کنترل گذرنامه, ویزا, اقامت و دیگر اسناد مسافرتی شما (که توسط پلیس انجام میگیرد نه گمرک), به سالن دریافت بار جهت دریافت چمدانها و توشه مسافرتی خود مراجعه میکنید. پس از دریافت چمدان و بار خود با توجه به کالای که بهمراه دارید میبایست تصمیم بگیرید که از راهروی سبز یا قرمز عبور کنید. با مامورین گمرک فقط در این قسمت برخورد خواهید کرد, یعنی به هنگام عبور از راهروی قرمز یا سبز. اگر مامورین گمرک شک کنند که کالای ممنوعه و غیر قانونی بهمراه دارید, شما و یا بارتان مورد بازرسی کارمندان و مامورین گمرک قرار خواهد گرفت. باز هم این مامورین گمرک هستند که در فرودگاههای سوئد با سگ های تعلیم دیده خود بارها را بدنبال کشف مواد مخدر میگردند, نه پلیس. کارکنان گمرک سوئد دارای یونیفورم هستند و بر روی یونیفورم آنان علاوه بر آرم گمرک, نام اداره گمرک به زبان سوئدی (تول) نیز درج شده است. گمرگ به زبان انگلیسی “کاستم” خوانده میشود.
    اداره مهاجرت سوئد
همانطور که در بالا توضیح داده شد وظایف گمرک سوئد هیچ ربطی به امورمهاجرتی ندارد. وظایف پلیس سوئد نیز بغیر از کنترل مرزها هیچ ربطی به امور مهاجرتی ندارد. شما تقاضای اقامت, تقاضای تابعیت سوئد و هر گونه موارد دیگر در رابطه با امور مهاجرتی, ویزایی و اقامتی خود در داخل سوئد را فقط با اداره مهاجرت سوئد مطرح میکنید. پلیس سوئد غیر از کنترل صحت و اعتبار این مدارک در مرزهای سوئد و به هنگام ورود و خروج شما, هیچ نقش دیگری در امور مهاجرتی ندارد . بطور خلاصه میتوان گفت که وظیفه پلیس در مرزها برای مثال به هنگام ورود فقط کنترل این مورد است که مدارکی که در دست دارید صحیح و دارای اعتبار بود و شما حق قانونی ورود به سوئد را دارا هaستید. در غیر اینصورت پلیس از ورود شخص به سوئد جلوگیری کرده, در صورت دارا بودن مدارک تقلبی بازداشت و به مقامات قضایی تحویل داده و در صورت عدم دارا بودن مدارک کافی در مرز (مانند بلیط برگشت, پول کافی, دلیل موجه جهت مسافرت به سوئد, ممنوع الورود بودن به سوئد و دلایل مشابه) وی را به کشوری که از آن آمده است اخراج و یا به قول معروف دیپورت میکند. حتی اگر فردی مثلا در فرودگاه تقاضای پناهندگی کرده و یا مشکل مهاجرتی دیگری داشته باشد بازهم مورد او سریعا از حیطه وظایف پلیس خارج شده و فرد توسط پلیس تحویل اداره مهاجرت داده میشود .

اطلاعات کلی
پایتخت: استکهلم
زبان رسمی: سوئدی
نوع حکومت: سلطنت مشروطه
میزان با سوادی : ۱۰۰% .
سنین تحصیل اجباری : ۷ تا ۱۶ سال
واحدپول: کرون سوئد
مذهب: کلیسای لوتری انجیل گرای سوئد (بیش از ۹۰%)
امید طول عمر: ۷۷ سال
رشد سالانه جمعیت: درصد18%
جمعیت: ۸,۹۸۶,۴۰۰ نفر
کل نیروهای مسلح : ۶۳٫۰۰۰
حكومت : پادشاهی پارلمانی

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *