چین دنیا را می خرد

ارزيابي رفاه و فقر در كشورهاي گوناگون
آگوست 10, 2012
پرورش – تعلیم و تربیت کودکان(قسمت هفتم)
آگوست 10, 2012

مقاله مجله فورچون(سپتامبر۲۰۰۹)

ترجمه دکتر سعید صیاد

چین دنیا را معامله می کند

تجارت چین موجب شده که صندوقهای این کشور پر از پول شوند و روز به روز این سرمایه افزایش پیدا کرده و در آینده ای نه چندان دور در سراسر دنیا این سیطره گسترش پیدا خواهد کرد.

ماشین پول

چین به خاطر صادرات محصولات ارزان قیمت شهره عام و خاص است ، فقط یکی از این محصولات این کشور تی شرت کارخانه لسوتو (Lesotho) است که عملا دارای ذخیره و اندوخته 2  تریلیونی است.

چین برای توازن وتعادل مجدد اقتصادش و همچنین در جهت افزایش انرژی کشورش علاوه بر اینکه وارد محصولات سبک شده است بلکه برنامه مدونی را برای سرمایه گذاری در اکثر صنایع طراحی نمود که از صنعت مالی گرفته تا اتومبیل سازی و حتی در صنعت نیمه هادی نیز راه خود را باز کرده است.

Money machine

رفتن بسوی تکنولوژی برتر

چین بدنبال افزایش ارزش افزوده است ، یکی از بهترین نمونه ها این بود که در سال 2004 بزرگترین کشور در ساخت کامپیوتر شد ، لنوو (Lenovo) سهام شرکت کامپیوتری IBM را خریداری می کند و سومین سهامدار در بین سهامداران این شرکت بود. مدیران ارشد چین امیدوارند مالکیت بیشتری بر روی این صنعت داشته باشند و می خواهند کمک کنند که با سرعت منحنی یادگیری را به سمت بالا سوق دهند.

Going high tech

جستجو برای نفت

چین نیازمند منابع طبیعی است ، برای قدرت بخشیدن به اقتصاد کشورش در سه ماهه آخر تاکنون به رشد 9/7% در این زمینه رسیده است . یک نمونه از آن شرکت ملی نفت ساحل چین (CNOOC) است که شرکت نفتی نیجریه مستقر در بندر هارکورت(Harcourt) را خریداری نموده است و این شرکت در حال گفتگو با دولت نیجریه هستند که تولید را افزایش دهند  ، هم اکنون این شرکت بیش از 6 میلیون بشکه نفت را که دارای ارزش بیش از 30 بیلیون دلار است را صاحب شده است.

The hunt for oil

خرید طلای سیاه برزیل

تقاضای چین برای نفت کماکان تا برزیل امتداد یافته است ، در تابستان گذشته ، بانک توسعه چین ، وامی را به صنایع پتروشیمی برزیل اهدا کرده است و شرکت ملی نفت برزیل در آبهای عمیق آن کشور برای اکتشاف پروژه ساحلی در حدود 10 بیلیون دلار سرمایه گذاری کرده است ، تا جایی که رییس جمهور برزیل (داسیلوا) عنوان می نماید که اولین نمونه های نفت خام را در پلات فرمهای ساحلی کار می کنند.

Buying Brazil's black gold

ارتباط با ایران

در لیست بازار چینی ها موضوع نفت به اینجا ختم نمی شود ، در ژوئن امسال یکی از دپارتمانهای شرکت ملی نفت چین بالغ بر 5 بیلیون دلار را در منطقه پارس جنوبی ایران سرمایه گذاری کرده است ، این شرکت پا جای شرکتهایی نظیر توتال (Total) و گازپروم (Gazprom) گذارده است که شرکتهای بین المللی بودند و این تسهیلات را در سالهای 2002 و 2003 به منطقه عسلویه ارائه می دادند.

The Iran connection

ترک قربانگاه

در اواخر امسال آلومینیوم چین و شرکت چینالکو(Chinalco) سازنده فولاد در این کشور تلاش کردند که به 20% از سهام انگلیسی – استرالیایی ریوتینتو(Rio-Tinto) را خریداری کنند که عرضه کننده آهن و سنگ معدن از معادنی از زمینهای ملکه انگلیس در استرالیاست. اما زمانی که این کالا قیمت گذاری شد در بهار گذشته قیمتها افزایش پیدا کرد ، ریو تینتو تصمیم گرفت که آن را نفروشد و اجازه داد که این قرارداد فسخ شود. همین وضعیت باعث شد که کینه و حس انتقامجویی در چینی ها ایجاد شود و موجب شد که 4 نفر از مدیران ارشد ریوتینتو را که اسناد آنها را افشا کرده بودند را مورد پیگرد قانونی قرار دادند و این مسئله نشان می دهد که چینی ها بسادگی در سرمایه گذاریها دست بردار نیستند.

Left at the altar

ساختن دنیا

شرکتهای ساختمانی چین در سراسر دنیا گسترش یافته اند ، در جاده سازی ، سدسازی ، پل و فرودگاه. چین یک استادیوم فوتبال را برای جام جهانی آفریقا در آنگولا که در سال بعد برگزار می گردد را می سازند و همینطور پروژه ریل ، راه آهن و جاده ها را در دست ساخت دارد.

Building the world

شروع به ساخت اتومبیل

صنایع اتومبیل سازی داخلی چین ، شرکتها را وسوسه کرده است که بدنبال کسب بازار خارجی اتومبیل باشند که این نیز میتواند به بازار داخلی چین کمک کند . در ماه می نخست وزیر چین میگوید که می خواهد شرکت هومر (Hummer) را از جنرال موتورز خریداری نماید. ولیکن دولت چین نگران فقدان حمایت از حق امتیاز است که فعلا مسئله را پی گیری نکرده است.

Start your engines

http://money.cnn.com/galleries/2009/fortune/0910/gallery.china_shopping_list.fortune/index.html

 

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *