اقتصاد بیمار و وابستگی به کشورهای راقی

کشور ایران بهشت دلالها
آگوست 16, 2020
سبک مدیریت ایرانی و سخنی با رئیس جمهور محترم
نوامبر 17, 2020

نویسنده: دکتر سعید صیاد

 

از سال گذشته و با تحریمهای فلج کننده امریکا کشور در محاقی از انفعال و عقب ماندگی قرار گرفته و سیاستمداران هرچقدر تلاش می کنند از این وضعیت دهشتناک خارج نمی شوند،

کشوری که یکی از شعارهای اساسی اش استقلال بوده گویا بدجور به تله افتاده و به این سادگی نیز از این وضعیت وخیم خارج نخواهد شد که البته دلایل متفاوتی را میتوان برای آن متصور بود، کشوری که روزی روزگاری با کره جنوبی و بعد مالزی شروع به توسعه نمود و برنامه هایی برای پیشرفت طراحی کرده بود امروز کارش به جایی رسیده که رئیس جمهورش دلایل تورم و گرانی را کاخ سفید می داند و از مردم می خواهد که از لعن و نفرین آنها را بی بهره نگذارند، و معاونش هم می فرمایند که برای ارزان شدن کالاها دعا کنند!!

 

آن قدر کشور مستقل است که مردم و دولتمردان شبانه روزی انتخابات کشور امریکا را دنبال می کنند و یافته های موتور جستجوی گوگل اعلام می دارد که تهران پنجمین منطقه در دنیا بوده که بیشترین جستجوها را در خصوص انتخابات امریکا داشته است!! یعنی خود امریکایی ها به اندازه ما ایرانی ها دغدغه انتخابات را ندارند، بعد از ۴۰ سال حکومت کار ما به جایی کشیده شده که بایستی منتظر نتیجه انتخابات کشوری که با ما فاصله ۱۱۰۰۰ کیلومتری است و با ما دشمنی دیرینه دارد باشیم.

نمی دانم این چه استقلالی است و به کدام داشته های خود می بالیم؟ برخی از سیاستمداران در دوره های قبل با تاکید و تحکم می گفتند تحریمها هیچ تاثیری در اقتصاد ما ندارد و می فرمودند تحریم نمنه ده؟ اصلا تحریم چیه؟ البته این ساده اندیش پوپولیسم متوجه نبود که همین تحریمها چه بلایی به سر ما آورده که امروز دولت مردان را عاجز کرده و راه برون رفت را حضور بایدن دموکرات به عنوان رئیس جمهور امریکا می دانند. انتخابات امریکا به شما چه ربطی دارد؟ ولی متاسفانه می بینیم بسیار هم ربط دارد ، در یک روز قیمت دلار ۵ هزار تومان ریزش می کند. قیمت خودرو، طلا!! این چه نوع اقتصادی است؟ بسیار مضحک و خجالت آور است.

 

آیا تا امروز به این فکر کرده اید که چرا کشور های اسکاندیناوی، اروپایی و عموما کشورهای راقی برایشان این موضوع مهم نیست و از طرف دیگر چرا این کشورها را تحریم نمی کنند؟!!

چون به آنها وابسته هستند و با هم تعامل تجاری و بازرگانی و دیپلماتیک دارند هیچ گاه این اتفاق برای آنها نخواهد افتاد که چشمشان به صندوق رای و نتایج آن در کشور امریکا و یا هر کشور دیگری باشد.

 

آقایان، خانمها ، دولتمردان، سیاستمداران و هر کسی که در خط مشی گذاری کشور نقش داربد بدانید این راهی که پیش گرفته اید به ترکستان هم ختم نمی شود بلکه به ناکجا آبادی خواهد رفت که مردم را به بدبختی و فلاکت نزدیک می کند و هیچ عایدی برای کشور نخواهد دشت.

راهکار می خواهید وجود دارد ولی عزم را باید جزم کنید و قدم اول را بردارید اگر می خواهید و عرضه اش را دارید بسم الله.

 

بخشی از این اقدامات بشرح ذیل است:

۱. راه اندازی تولید و مساعدت لازم برای حرکت های نو و کار آفرین

۲. بازنگری در قوانین و مقررات بازدارنده

۳. بهینه نمودن قوانین مالیاتی در جهت راه اندازی تولید

۴. کاهش و صفر نمودن اقتصاد دولتی و آزاد سازی صنعت، تولید و امور خدماتی از چنگال دولت

۵. واگذاری کارها به بخش خصوصی( کار به مردم واگذار گردد نه به خصولتیها)

۶.کوچک سازی دولت و سبک کردن بدهیها در جهت کاهش بار مالی(بدنه دولت بسیار بزرگ، سنگین و همچون یک لویاتان قادر به حرکت نیست.)

۷. راه اندازی سامانه و نظام کارآمد زیربنایی اطلاعاتی جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری بهینه.

۸. تغییر نظام بانکی از وضعیت رباخواری و دلالی به سمت کارمزد محور و بیمه

۹. ریل گذاری جهت ۲۰ سال آینده کشور با تمرکز بر شایستگی محوری و تغییر صنایع از مونتاژکاری که تکیه بر واردات و وابستگی دارد به سمت محصولاتی که امکان تولید آن بدون اتکا به کشورهای دیگر در داخل وجود دارد همچون فرش، زعفران، پسته ، خاویار و…. در نهایت از درآمدهای نفتی کاسته شده به درآمد از طریق شایستگی محوری تاکید گردد.

۱۰. ارتباط مستمر با کشورهای جهان بمنظور تبادل کالا و ارز و ایجاد بازار رقابت کامل و حذف انحصار جهت ارتباط با شبکه های جهانی

۱۱. ارائه یک نظام کارآمد و شفاف اطلاعاتی در کلیه نظامهای اقتصادی، مالیاتی بمنظور کاهش سوء استفاده از اموال دولتی، ارتشا و اختلاس.

اگر ۳۰ سال پیش این برنامه ها را آغاز می کردیم امروز دچار چنین وضعیت آشفته ای نبودیم و کاسه چه کنم چه کنم دستمان نبود، اگر امروز هم شروع نکنیم وضعیت خود به خود تغییر نمیکند و ۱۰ سال دیگر هم به مجموعه عقب ماندگی ما موارد بیشتری افزوده خواهد شد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *