زلزله تهران ؛ آزمون مسئولين و مردم

وضعيت وخيم صنعت خودرو در كشور
آوریل 21, 2017
نمود‌های عینی خود شیفتگی در جامعه
آوریل 18, 2018

نوشته: دكتر سعيد صياد

ديشب زلزله ۵.۲ ريشتري در تهران مردم را به كوچه و خيابانها كشاند و رنج و حرماني كه در نگاه مردم ديده مي شد نشان از يك بي تدبيري و بي نظمي در كشور بود لذا لازم ديدم كه چند نكته را با مردم و مسئولين مطرح نمايم.

سخنی با مسئولين محترم: ديشب در حالي كه مردم از نگراني و ترس از زلزله سردرگريبان بوده و با گيجي و سردرگمي برخي بدنبال اين بودند كه شهر را ترك كنند برخي با هجوم به پمپ بنزين ها در حال پر كردن باك خود و آمادگي براي فرار بودند برخي به استاديوم آزادي رفته و برخي نيز با برپايي چادر در پارك و خيابانها شب را به صبح رساندند در همين گير و دار متاسفانه از صدا و سيما و خبرگزاري ها خبر ميرسد كه خانه ها را خالي كنيد امكان زلزله مجدد وجود دارد؛

بخشي از خبرها:
“علی بیت‌الهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو فرضیه برای زلزله ۵.۲ ریشتری ملارد متصور هستیم؛ یکی اینکه زلزله اصلی همان زمین لرزه ۵.۲ ریشتری بوده و لذا پس‌لرزه‌های بعدی کمتر خواهد بود. فرضیه دیگر این است که این ۵.۲ ریشتر پیش‌لرزه‌ی زمین‌لرزه‌ی شدیدتری است‌.

وی افزود: عقل سلیم حکم می‌کند که فرضیه دوم را ملاک قرار دهیم. بنابراین از شهروندان تقاضا می‌شود امشب را در فضاهای باز سپری کنند /انتخاب”

دقت فرماييد تناقضي كه در سخنان مدير بخش زلزله مركز تحقيقات راه و مسكن و شهر سازي ديده مي شود سطح گزارش دهي ايشان همانند يك كودك كلاس اول است مي فرمايند زلزله اي كه آمده يا پيش لرزه است يا پس لرزه !! به ياد آن ظريف افتادم كه مي فرمود :شيخ ما شيره را خورد و گفت وه چه شيرين است.

در ادامه نيز مي فرمايند كه شهروندان شب را در فضاي باز سپري كنند و با يك فرضيه اي كه آزمون نشده مردم را آشوب زده كرده و خيابان ها را شلوغ و ترافيك ايجاد مي كنند.

از سوي ديگر ببينيد رئيس پليس راهور تهران چه مي گويند:
بسیاری از خودروها اکنون به طور سرگردان در حال تردد در بزرگراه ها هستند و درخواست ما این است که شهروندان از چنین ترددهایی خودداری کنند.(خبر)

اين گفته ها را با سخنان مدير بخش زلزله مركز تحقيقات راه و مسكن و شهرسازي مقايسه نماييد!! بالاخره متوجه نشديم مردم بيرون بيايند يا در منزل خود بمانند؟!!

رییس مدیریت بحران تهران:
این احتمال همچنان وجود دارد که زمین‌لرزه‌ای شدیدتر از زلزله ۵.۲ ریشتری دیشب در پایتخت به وقوع بپیوندد.
مردم هوشیاری خود را حفظ و از فضاهای ناایمن دوری کنند.

در تهران جای خاصی برای اسکان اضطراری پیش‌بینی نشده ! و مردم هرجا فضاهای وسیعی بود می‌توانند مستقر شوند!! / انتخاب

واقعاً خيلي ممنون!! به نظر ميآيد طبق روال، ستاد مديريت بحران بيش از مردم نسبت به اتفاقات شوكه شده است.

خالدی، سخنگوی اورژانس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: گسل فعال شده در منطقه اتصال اشتهارد و مشکین دشت است و احتمال دارد این زلزله پیش لرزه یک زلزله بزرگتر باشد.

دقت كنيد كه سخنگوي اورژانس از گسل و فعاليت آن مي گويد!!!

ملاحظه مي فرماييد چه بازار آشوبناكي راه افتاده است و چه بي نظمي در گزارش دهي ها وجود دارد فقدان اتاق فرمان و نبود يك نظام جامع و استراتژيك چه بلايي سر كشور آورده است جالب است كه بدانيم نه طوفان سهمناك و نه زلزله ۸ ريشتري كشور را تهديد كرده بلكه زلزله ۵.۲ ريشتر بوده است همين!!

مسئولان عزيز و محترم چرا خود را عقل كل مي پنداريد؟ شما براي ترافيك تهران مانده ايد و بعد از سالها تنها راه حل عتيقه اي كه به آن متوسل شده ايد طرح زوج و فرد است و عملاً  نتوانسته ايد كوچكترين تاثيري در كاهش ترافيك داشته باشيد.

اوضاع و احوال هواي تهران و كلان شهرها را نگاه كنيد مردم از فرط آلودگي زار و نزار در حال مرگ هستند و شما جنابان تنها به تعطيلي مدارس پرداخته و هيچ گونه راهكار اساسي براي اين موضوع نداريد وتنها اين شده است كه پدر و مادرها، فرزندان خود را يا به سركار مي برند و يا مجبور هستند به خانه دوست و اقوام بگذارند!! اين هم شد تمهيد براي رفع آلودگي؟!

جناب مديران محترم حتي از  هواي چند روز آينده نيز خبر ندارند كه یك برنامه در حد هفتگي ارائه نمايند و تنها به باد و باران متوسل مي شوند تا انشاالله مشكل آلودگي برطرف گردد، حال چگونه اين مديران معزز و متخصص به خود اجازه می دهند از زلزله و پيش بيني زلزله هاي آتي صحبت مي كنند واقعا با چه اعتماد به نفسی از آينده سخن می گوييد؟ و مردم را در شبي كه همه بحران زده هستند چرا بيش از پیش می ترسانيد؟ آيا با اين سخنان قصد اين را نداريد كه خود را تبرئه نماييد؟ پاسخهاي دو وجهي فرضيه هاي H0 و H1 كه با هم ذكر مي شود چه ارزشي دارد؟

يادمان نمي رود كه بعد از طوفان تهران كه در دو سال گذشته رخ داد متوليان هواشناسي چگونه با بي اطلاعي و غافلگیری که موجب شرمساری است جان چندين نفر را گرفتند و بعد از آن بود زعماي قوم به اين نتيجه رسيدند كه بهتر است در همه حال بگويند امكان طوفان وجود دارد خوب اين راحت ترين راه براي فرار از پاسخگويي است.

هم اكنون نيز به همين درد گرفتار شده ايم بهترين پاسخ اين است كه بگوييم يا زلزله مي آيد يا نمي آيد و البته نابغه معظم مي فرمايند كه عقل سليم مي گويد كه بهتر است بنا را بگذاريم بر اينكه ممكن است زلزله بيايد!! واقعا از اين همه پيش بيني پر از دقت شما نهايت تشكر را داريم.

آيا مي دانيد با اين نوع گفتار شما در شب گذشته چه ميزان هزينه كشور را از نظر روحي و رواني افزايش داده ايد؟ به گزارش سخنگوی شرکت پالایش و پخش توجه كنيد: “توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران از زمان وقوع زلزله تا ساعت ۶ صبح امروز بالغ بر ۱۰ میلیون لیتر بوده که دوبرابر میزان مصرف در روزهای عادی است.” و از سوی دیگر آلودگی تهران از ۱۳۷ به ۱۸۰میکرون افزایش پیدا کرد.

مدير گرامي بهتر نيست شما سخن نگوييد و يا به بيان ديگر بهتر نيست شما لال شويد تا مردم در آسايش و آرامش بهتري زندگي كنند؟ اين چه نوع گزارش دهي و چه نوع پيش بيني است؟ اگر كشور داراي نظام برنامه ريزي مشخص و مدون باشد مهندسين آن و مديران بخش ساخت و ساز آن داراي يك نظام مهندسي بي غل و غش و بر مبناي اصول علمي بود آيا مردم را باز تشويق مي كرديد كه به بيرون از خانه هايشان رفته و اين همه هزينه ايجاد كنيم؟

آيا در ژاپن هم مديران هم همين كاري كه شما مي كنيد را مي كنند؟ آيا مي دانيد در ژاپن ساختمانها را نه ضد زلزله بلكه هوشمندانه مي سازند تا در مقابل ارتعاشات زلزله مقاوم باشند؟ شما چه كار كرده ايد جز اين كارهاي كودكانه كه باعث شرمساري است.

مدير عزيز بهتر است روز و شب دعا كنيدكه زلزله در تهران نيايد كه با اين وضعيتي كه درست كرده ايد يك فاجعه ملي و شايد بين المللي درست شود. فقط تا مي توانيد دعا كنيد.

سخني با مردم: ديشب مردم اغلب نقاط تهران از خانه هايشان خارج شده و به دامن طبيعت ، ورزشگاهها و كف خيابانها رفته و از ترس زلزله بزرگتر حاضر نشدند در خانه ها بمانند. البته به اين مردم بايد حق داد كه احتياط شرط عقل است را پيشه كنند و صد البته همانگونه كه در بخش اول سخن با مسئولين ذكر شد قسمت عمده اي از اين مشكل بر گردن مديران بي عرضه و ناكارآمد است  وليكن همينجا سوالي پيش ميايد زماني كه به بنگاههاي معاملات ملكي مي رويم كه خانه هايمان را بفروشيم چقدر اصرار مي كنيم كه خانه ما ضد زلزله است و مبلغ را بابت همين موضوع افزايش مي دهيم واقعاً اگر خانه هاي ما ضد زلزله و محكم و مقاوم هستند ديشب چرا همه فرار كرديم؟!

اگر كسي ايمان داشته باشد خانه اش ضدزلزله است و مقاوم اين قدر بايد بترسد؟ آيا فكر نمي كنيم كه به خودمان هم دروغ مي گوييم؟ و اينها شوهاي تبليغاتي است؟

جالب اين بود مردم بالاي شهر كه با فخر و افاده بيشتري به ساختمانهاي ضد زلزله خود مي بالند جزو اولين گروهي بودند كه پا بفرار گذاشته و حتي از شهر خارج شده اند!! مي دانيد اين بدان معناست كه خبرهاي بد در راه است و ما سرمايه اجتماعي خود را از دست داده ايم و هيچ كس به ديگري اعتماد ندارد و فقط به دنبال راه انداختن كار خود هستيم و اين همه حرف كذب كه در ساختارهاي اجتماعي صورت مي گيرد براي منفعت شخصي است؟!

البته اين را هم عرض كنم كه ديشب بسياري از مردم كه به خانه هاي خود ايمان داشتند ماندند جايي نرفتند و به هيچ يك از سخنان توهمي و دو پهلو مديران بحران و غير بحران توجه نكردند كه اليته اين نيز گسست اجتماعي است . علي ايحال اميد است وضعيت سرمايه اجتماعي كشور بهبود يابد.

ایام بکام

۳۰ آذر ماه ۱۳۹۶

آدرس كانال تلگرام: Dr_Sayyad@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *