آشنایی با طرح و لایحه

پرورش – تعلیم و تربیت کودکان(قسمت نهم)
جولای 27, 2012
خود را بيشتر بشناسيد
جولای 27, 2012

دکتر سعید صیاد

طرح، پیشنهادی است که از گروهی از نمایندگان مجلس به صورت قانونی به مجلس ارائه می‌شود.

طرح‌های قانونی باید حداقل به پیشنهاد پانزده نماینده در مجلس ارائه گردد. طرح می‌تواند به صورت یک فوریت و یا دو فوریت به مجلس ارائه شود.

لایحه، پیشنهادی است که از سوی هیأت دولت به صورت قانونی به مجلس ارائه می‌شود.

لوایح قانونی پس از تصویب در هیأت وزیران به مجلس ارائه می‌گردد. لایحه می‌تواند به صورت یک فوریت و یا دو فوریت به مجلس ارائه شود

یک فوریت : پیشنهادهای مطرح شده در صحن علنی مجلس چه به صورت طرح و چه به صورت لایحه که از طرف دولت فرستاده می‌شود باید پیگیری شود و با توجه به اینکه اقدامات مجلس برای پیگیری این لایحه‌ها و طرح ها طبق نظم و پشت سر هم(با توجه به زمان ارایهٔ طرح و لایحه)باید انجام شود در این جا برای یک طرح یا لایحه‌ای که ضروری باشد در مجلس رای گیری می‌شود و نمایندگان به یک فوریت یا دو فوریت آن رای می‌دهند به عنوان مثلا اگر پیگیری یک لایحه یک ماه دیگر است و این لایحه در زمان حال ضروری به نظر می‌رسد در مجلس باید دوفوریت یا یک فوریت این لایحه به رای گذاشته شود و در صورت تصویب از یک ماه به دو روز یا سه روز کاهش پیدا کند

دو فوریت : پیشنهادهای مطرح شده در صحن علنی مجلس چه به صورت طرح و چه به صورت لایحه که به ترتیب فوریتی که برای ارائه در نمایندگان دارد دسته بندی می‌شوند. طرح‌ها و لوایح دوفوریتی، آنهایی هستند که پس از تصویب دو فوریت، بلافاصله به طبع و توزیع آنها اقدام و پس از 24 ساعت از موقع توزیع در صحن علنی ارائه می‌گردند.

فوریت طرح‌ و یا لایحه توسط خود نمایندگان تصویب می‌شود. لوایح و طرح‌ها در مواقعی دوفوریتی می‌شوند که تصویب آنها از لحاظ امکان وقوع خسارت و فوت فرصت و جهات مشابه مستلزم سرعت فوق‌العاده باشد.

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *