دامپينگ چيست؟

چطور با آنانكه مشکل‌شخصیتی دارند رابطه برقرار کنیم؟
می 25, 2012
چطور بریادگیری خود مدیریت کنیم؟
می 25, 2012

 

دام‍پينگ عبارت است از صادرات يك كالا با قيمت كمتر از هزينه‌هاي تمام شده يا به عبارتي ديگر فروش كالا در خارج به قيمتي كمتر از قيمت داخلي.

از نظر تقسيم بندي 3 نوع دامپينگ وجود دارد كه از عبارتند از:

دامپينگ مستمر يا دائمي

دامپينگ مستمر يا دائمي تمايل يك انحصار‌گر داخلي براي حداكثر كردن سود خود با فروش كالا به قيمتي بالا در بازار داخلي كه فاقد محدوديت‌هاي تجاري يا هزينه‌هاي حمل‌ونقل است نسبت به قيمت خارجي كه تحت‌تأثير رقباي قدرتمند خارجي است ناشي مي‌شود در اين مورد مي‌شود بازار خودرو در ايران را مثال زد كه مثلا قيمت خودروهاي ايراني در بازارهاي خارجي به‌مراتب پايين‏تر از قيمت همان خودروها در ايران است يا حتي شركت سامسونگ كه زماني گوشي‌هاي موبايل خود را ۲۵ درصد ارزان‌تر در ايران نسبت به كشور خود مي‌فروخت.

دامپينگ مخرب يا غارتگر

دامپينگ مخرب يا غارتگر عبارت است از فروش موقتي كالا در خارج به قيمت كمتر از قيمت داخل يا حتي با ضرر و فروش آن به قيمت كمتر از هزينه‌هاي توليد براي بيرون راندن رقباي ديگر و يا از بين بردن صنعت داخلي يك كشور. بنابراين بعد از بي‌رقيب شدن در بازار كالاي مذكور قيمت‌ها جهت كسب سود حاصل از قدرت انحصاري بالا مي‌رود. به‌عنوان مثال مي‌شود از اقدام شركت‌هاي چيني در بازار پوشاك و ساير كالاها را نام برد.

دامپينگ تصادفي

دامپينگ تصادفي، عبارت است از  فروش اتفاقي يك كالا در بازار خارجي به قيمت كمتر از بازار داخلي براي تخليه مازاد پيش‌بيني نشده كالاها به اين دليل كه اين مازاد باعث كاهش قيمت در بازار داخلي نشود، در واقع زماني كه اضافه توليد فروخته شد دامپينگ متوقف مي‌شود.

ايجاد محدوديت‌هاي تجاري در بازار رقابتي ناسالم جهت حمايت از صنايع داخلي مجاز شناخته شده است. اين محدوديت‌ها اغلب به‌صورت عوارض ضد‌دامپينگ و يا تهديد به وضع اين عوارض خود را نشان مي‏دهد.به هر حال تعيين نوع دامپينگ مشكل است و توليد‌كنندگان در مقابل هر نوع دامپينگي از بازار داخلي حمايت مي‏كنند.با اين كار واردات محدود مي‌شود و توليد و سود عرضه‌كنندگان داخلي افزايش مي‏يابد.امكان دارد در دامپينگ مستمر يا تصادفي سودي كه بابت پايين بودن قيمت نصيب مصرف‌كننده مي‌شود بيش از زياني باشد كه توليد‌كننده مي‏بيند.

طي دهه 90 ژاپن اقدام به دامپينگ در قيمت محصولاتي چون تلويزيون و فولاد در بازار آمريكا و محصولاتي مثل اتومبيل و فولاد در بازار اروپا كرده است.بسياري از كشورهاي صنعتي مانند كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در نظر دارند از دامپينگ مستمر براي مازاد محصولات كشاورزي خود استفاده كنند.اگر استفاده از دامپينگ از طرف يك كشور يا شركت اثبات شود كشور يا شركت مزبور اقدام به افزايش قيمت خود خواهد كرد. مانند آنچه در سال ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ از شركت فولكس واگن آلمان و توليدكنندگان تلويزيون ژاپني ديده شد تا با سياست‌هاي ضد‌دامپينگ مواجه نشوند.

در سال ۱۹۷۸ دولت آمريكا يك مكانيسم شليك قيمت را معرفي كرد با وجود چنين مكانيسمي هزينه فولادي كه به آمريكا وارد مي‌شود پايين‏تر از كمترين هزينه‌ توليد‌كنندگان خارجي مانند كره در اواخر دهه 80 خواهد بود.چنانچه دامپينگ كشف شود دولت آمريكا يك معافيت مالياتي براي توليدكنندگان داخلي صنعت فولاد در نظر مي‏گيرد و اين كار باعث مي‌شود كه قيمت فولاد وارداتي برابر با  پايين‏ترين هزينه توليد در داخل كشور شود.

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *