چگونه بازدهي كارمندان را افزايش دهيم؟

بهره وری کارکنان علمی و چالش مدیریت امروز
آوریل 26, 2011
مفاهيم مبهم بهره‌وري و عملکرد
آوریل 26, 2011

مدير موفق چگونه مي‌تواند بازدهي كارمندان را افزايش دهد؟ مديراني كه در جهت شكوفاشدن استعدادها و توانايي‌ها و خلاقيت كارمندان مي‌كوشند در مقايسه با ساير مديران موفق‌ترند. چگونه مي‌توان به كارمندان انگيزه داد؟ ايجاد انگيزه در كارمندان از وظايف مهم مدير به‌شمار مي‌آيد. ‌ارتقاي عملكرد كارمندان، افزايش كيفيت كار و بازدهي آنان و ايجاد غرور از اهداف مهم مدير محسوب مي‌شود.‌ كارمنداني كه در محيط كار به آنان انگيزه داده مي‌شود، احساس غرور مي‌كنند. من روند 5مرحله‌اي موسوم به «سيستم غرور» را ابداع كرده‌ام كه به مديران نشان مي‌دهد كه چگونه مي‌توان بازدهي را افزايش داد. با روش‌هاي زير مي‌توان در محيط كار انگيزه ايجاد كرد: 1- محيط كار خوبي را براي كارمندان ايجاد كنيد:
با انگيزه‌دادن به كارمندان مي‌توانيد محيط كار خوب ايجاد كنيد. فرانتركمن مي‌‌گويد: «درصورتي كه به نيازهاي كارمندان توجه كنيد، مي‌توانيد در آنان انگيزه ايجاد كنيد.» شركت والت‌ديزني محيط كاري خوبي را براي كارمندان ايجاد كرده است. تهيه بليت‌‌هاي سينما و تئاتر با تخفيف، انجام خدمات بانكي شخصي كارمندان، ايجاد مهدكودك براي فرزندان كارمندان و پرداخت مساعده و وام ازجمله كارهاي آن شركت است. مديران والت‌ديزني به اين نتيجه رسيده‌اند كه با پاسخگويي به نيازهاي كارمندان مي‌توان در آنان انگيزه ايجاد كرد و درنتيجه آنان وفادار مي‌شوند: 2- از تلاش‌هاي كارمندان قدرداني كنيد:
مارك تواين مي‌گويد: «من با يك تعريف خوب، 2 ماه زندگي مي‌كنم.» تأييد و قدرداني از افراد، روش بسيار مؤثري براي ايجاد انگيزه است. از عملكرد موفق همكاران تشكر كنيد و در مواردي هداياي نقدي و غيرنقدي به آنان اهدا كنيد. 3- همه را در كارها دخالت دهيد:
دخالت كارگران و كارمندان رده‌هاي مختلف در تصميم‌گيري، در افزايش انگيزه، بازدهي و سود، نقش مهمي ايفا مي‌كند. كارگروهي بهترين راه دخالت‌دادن كارمندان است. كارگروهي بازدهي و توان كارمندان را افزايش مي‌دهد. در صنايع غذايي سون‌ويل حداكثر بازدهي وجود دارد. تقريباً 90درصد نيروي كار در تصميم‌گيري‌هاي شركت دخالت دارند. بنابرگزارش والف استيد، مدير اجرايي آن شركت با اعمال اين سياست، بازدهي شركت از سال 1986 تاكنون 50درصد افزايش يافته و كارگروهي تأثير مثبتي در روحيه كارمندان داشته است. 4- توانايي در مهارت‌هاي فرد را افزايش دهيد:
آموزش در فرد انگيزه ايجاد مي‌كند و بازدهي و خلاقيت را افزايش مي‌دهد. در يك شركت، تمامي كارمنداني كه با مشتريان سروكار دارند،‌يك دوره آموزشي 6ماهه را قبل از پاسخگويي به اولين تلفن مي‌گذرانند. يادگيري هرگز متوقف نمي‌شود و امتحان‌دادن در سراسر زندگي‌كاري ادامه دارد. در شركتي هر 6ماه يك‌بار از مشتريان نظرخواهي مي‌شود و نقاط ضعف و قوت هر فردي به او اعلام مي‌شود. در مواردي كه افراد به آموزش نياز داشته باشند، كتاب‌ها و يا كلاس‌هايي كه به ارتقاي كار فرد كمك مي‌كند،‌ به او معرفي مي‌شود. برنامه آموزشي و ارتقاي دانش، انگيزه و بازدهي افراد را افزايش مي‌دهد و شكست را به حداقل مي‌رساند. بنابردلايل بسيار زيادي، آموزش و ارتقاي دانش كارمندان نتايج بسيار خوبي دربردارد. كارمنداني كه دوره‌هاي آموزشي را مي‌گذرانند، تواناتر و مسلط‌ترند و نظارت و كنترل بر كار آنان كمتر مي‌شود ؛ درنتيجه مدير به‌جاي كنترل كار كارمندان مي‌تواند به كارهاي مهم‌تري بپردازد. آنان توانايي و تسلط بيشتري در پاسخگويي به نيازها و سؤالات مشتريان دارند. در نتيجه اين امر وفاداري مشتريان را به‌دنبال دارد. كارمنداني كه كار را مي‌شناسند در آن تسلط دارند، راضي‌ترند و كمتر شكايت مي‌كنند و انگيزه قوي‌تري دارند. در نهايت روابط كارمندان و مدير بهتر مي‌شود. 5- كارهاي كارمندان را به‌طور منظم ارزيابي كنيد:
ارزيابي پيشرفت كارمندان، آخرين مرحله سيستم غرور است. هدف اصلي ارزيابي، تعيين پيشرفت كارمندان و عوامل ايجاد آن، بررسي نقاط ضعف و مشكلات و طراحي و برنامه‌ريزي راه‌هاي موفقيت است. براي مثال براي افزايش كيفيت كار، بايد تجهيزات و ماشين‌آلات موردنياز تهيه شود. كارمنداني كه دوره‌هاي آموزشي را مي‌گذرانند با غرور و افتخار در راستاي اهداف سازمان كار مي‌كنند.

]]>

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *