وضعيت اسف بار هماهنگي بين مجلس و دولت

فرانسیس فوکویاما: سوسیالیزم باید بازگردد / برخی چیزهایی که مارکس گفته، درست از آب درآمده
اکتبر 19, 2018
خوب بخوابید تا رهبرسازمانی بهتری باشید!
نوامبر 8, 2018

نوشته دكتر سعيد صياد

روز گذشته نمایندگان مجلس به هر چهار وزیر پیشنهادی رئیس محترم جمهور رأی اعتماد دادند؛ این اتفاق میمون جای تأمل دارد و چندین نکته در این رأی اعتماد قابل‌بررسی است:

  • وزیری (وزیر صنعت و معدن و تجارت) که بدون پاسخگویی استعفا می‌دهد و در زیرمجموعه‌اش نا کاستی‌های فراوانی دیده می‌شود و رئیس‌جمهور نیز به‌راحتی استعفا را پذیرفته و ایشان را در منصب مهم‌تر و حساس‌تری پیشنهاد می‌دهد (به‌عنوان وزیر کار ؛ تعاون و رفاه اجتماعی) جای تأسف عمیق دارد ، جالب‌تر اینکه قبل‌تر قرار بود مجلس ایشان را استیضاح کند!! نکته مهم این است که در کشور ما چیزی به نام دیوان عملیات و پاسخگویی وجود ندارد؛ اگر در کشور سیستم پاسخگویی و حسابرسی جدی وجود داشت این‌همه اختلاس، دزدی ؛ ارتشاء دیده نمی‌شد؛ اگر در کشور ما یک سیستم منسجم و ریل‌گذاری شده می‌بود این‌همه فرار از پاسخگویی مشاهده نمی‌گردید؛  یادم می‌آید 30 سال پیش زمانی که “ماتیاس روست” ماجراجوی آلمانی با هواپیمای خود در نزدیک میدان سرخ مسکو کنار کلیسای سنت باسیل می‌نشیند وزیر دفاع وقت شوروی سابق به‌عنوان بالاترین مقام مسئول استعفا کرده و رئیس سرویس دفاع هوایی اخراج می‌شود و طی چند ماه پس‌ازآن هم بیش از 1500 نفر از مسئولیت خود برکنار می‌شوند. حال اگر این اتفاق در کشور ما می‌افتاد به‌احتمال‌زیاد کارمند بخت‌برگشته‌ای که در برج مراقبت کار می‌کرد را مسئول دانسته و اخراج می‌کردند.

  • چرا امروز این بلا سر کشور آمده و هر مدیری خود را صاحب علم و تجربه می‌داند و هیچ‌کس را بهتر از خود نمی‌پندارد؛ زیرا سیستم پاسخگویی در کشور تعطیل‌شده است؛ کسی از وزیر راه و شهرسازی نمی‌پرسد چگونه به استعفا رسیدید و در طول 5 سال گذشته چه گلی به سر کشور زده‌اید؟!آیا وضعیت راه‌ها، مسکن، شهرسازی و …. بهتر شده است؟ با توجه به بودجه هنگفتی که در اختیار داشته‌اید چه میزان در جهت رفع مشکلات کارکرده‌اید؟ سیستم اگر به‌درستی وزرا و مدیران ارشد را پاسخگو می‌نمود و برای آن‌ها جرائم سنگین در نظر می‌گرفت این‌همه عشق وزیر و مدیر شدن در کشور وجود نداشت.

  • نمایندگان مجلس با 196 رأی موافق ؛ 49 رأی مخالف! و 5 رأی ممتنع! به آقای شریعتمداری سوگلی آقای رئیس‌جمهور رأی اعتماد دادند؛ همان‌گونه که قبل‌تر گفته شد قرار بود ایشان توسط همین مجلس استیضاح شوند ولیکن با 78درصد آرا وزیر صنعت را برای وزارتی که هیچ‌گونه سنخیتی با سوابق شریعتمداری ندارد برگزیدند؛ جالب‌تر اینکه برخی از این نمایندگان ارزشی و انشا الله نماینده واقعی مردم قبل از روز رأی اعتماد مخالف دوآتشه بودند ولیکن در مجلس از ایشان دفاع کردند؛ به‌عنوان یک شهروند می‌خواهم بدانم نمایندگان مجلس با کدام معیار به این نتیجه رسیدند که وزیر ناموفق صنعت در وزارت کاری که هیچ تخصصی در آن نداشته موفق خواهد شد؟ و اگر این استنباط را داشتند چرا قبل‌تر به ایشان حمله کرده بودند؟!! نمایندگان عزیز آیا ماجرای ثبت سفارش خودروهای وارداتی که یک فساد کم‌سابقه را به وجود آورد را بررسی کردند؟ آیا این نوع دهن‌کجی‌ها به مردم به بهانه همراهی با دولت باعث تخریب سرمایه اجتماعی و ناامیدی مردم از ارکان دولت نمی‌گردد؟! چه کسی پاسخگوست؟

  • سوالی که از رئیس جمهور محترم دارم این است که آیا قحط الرجال است که این مهره های سوخته و ناکارامد را دور خود جمع کرده اید؟این عزیزان اگر توان داشتند در وزارتخانه ها و سمتهای مهمی که اشغال کرده بودند نشان می دادند؛ آقای رئیس جمهور از این افراد آبی برای ملت ما گرم نمی شود اجازه بدهید این مدیران آزمون شده به استراحت بروند و بدنبال انجام امور اخروی خود باشند.

 ششم آبان ماه 1397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *