دکتر الوانی: اینکه در لواسان ویلا داشته باشیم و عده ای در حاشیه شهر فقیر باشند به توسعه پایدار نخواهیم رسید

6 ویژگی افراد خـوشـحــال در روزهـای کرونــایی
آوریل 21, 2020
راز رکوردهای مقاله نویسی
آگوست 16, 2020

چهره ماندگار دانش مدیریت ایران با بیان اینکه وجه مهم توسعه پایدار، عدالت اجتماعی است، گفت: نمی توان دلمان خوش باشد که ما در لواسان ویلاهای لوکس داریم اما در حاشیه شهر عده ای از فقر در عذاب هستند، این توسعه پایدار نبوده و روزی این شکاف تبعات خود را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، دکتر الوانی پیش از ظهر امروز در دومین همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار که در پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، سرمایه اجتماعی را به ارتباط مناسب درون با بیرون معنا کرد و اظهار داشت: در درون سازمان ها اعتماد خوبی برقرار است، اما این سرمایه اجتماعی معنا نمی شود، بلکه نهادهای حکومتی باید با مردم ارتباط سرشار از اعتماد داشته باشند.

او با بیان اینکه دوران تکذیب گذشته است، افزود: امروز همه امور بر ملا و شفاف است، ارتباطاتی که در قرن بیستم تسریع شد، کشورها را به هم نزدیک و مرزهای جغرافیایی را بی معنی کرد.

چهره ماندگار دانش مدیریت ایران گفت: اگر سازمانی علاوه بر مسئولیت درون سازمانی خود نگاهی به جامعه داشته باشد، مسئولیت اجتماعی ایجاد می شود، مثلا یک خودروساز باید نیاز جامعه را از یک خودرو مدنظر قرار دهد تا بتواند سرمایه اجتماعی مردم را کسب کند.

او ادامه داد: سازمان ها باید منافع عامه را بیش از منافع خاصه در نظر گیرند، آن ها باید بگویند من علاوه بر سهامداران، برای مردم نیز کار می کنم.

الوانی بیان کرد: با قوه قهریه سرمایه بوجود نمی آید، باید با محبت و مهربانی سرمایه اجتماعی را بالا ببریم، اگر این ویژگی وجود نداشته باشد، نمی توان به درستی مدیریت کرد.

او تاکید کرد: از نظر یکی از نظریه پردازان، سازمانی که بهره وری نداشته باشد نمی تواند مشمول مهربانی باشد، مانند مثالی که برای انسان گرسنه زده می شود که نمی تواند ایمان داشته باشد.

استاد برجسته دانش مدیریت با بیان اینکه استقلال و پیشرفت عامل عمل به وظیفه است، تصریح کرد: رفتار بانک ها با مشتری هایی که متقاضی وام هستند، رفتار مطلوبی نبوده و ما در توسعه پایدار اگر به مسئولیت اجتماعی خود به درستی عمل کرده و توازن و تعادل را برقرار کنیم، توسعه پایدار رقم خواهد خورد.

او خاطرنشان کرد: در واقع توسعه پایدار توسعه ای است که برای نسل های آینده هم از مواهب فعلی سهمی بگذاریم و این در حالی است که آب های زیرزمینی ما امروز در شرایط بحرانی به سر می برد.

الوانی یادآور شد: ما زمانی می توانیم از توسعه پایدار صحبت کنیم که فاصله بین فقیر و غنی کم باشد، نمی توان همسایه ما فقیر باشد و ما احساس رفاه کنیم، وجه مهم توسعه پایدار عدالت اجتماعی است، نمی توان دلمان خوش باشد که ما در لواسان ویلاهای لوکس داریم اما در حاشیه شهر عده ای از فقر در عذاب هستند، این توسعه پایدار نبوده و روزی این شکاف تبعات خود را نشان می دهد.

دبیر علمی همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار عنوان کرد: اگر از نگاه منیت های فردی و سازمانی برگردیم و به جمع گرایی بپردازیم، با انجام مسئولیت های اجتماعی هم سرمایه اجتماعی ایجاد خواهد شد و هم به توسعه پایدار خواهیم رسید.

او مطرح کرد: من از محضر خدا درخواست نمی کنم که به ما سلامتی بدهد، بلکه می خواهم به آگاهی برسیم، چرا که سلامتی هم نتیجه آگاهی بوده و هر چه می کشیم از ناآگاهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *