مایکروسافت با پرداخت ۲/ ۷ میلیارد دلار نوکیا را خرید

وودرو ویلسون : جدایی سیاست از اداره
نوامبر 6, 2013
انقلابي در حوزه مديريت استراتژيك
نوامبر 22, 2013

 

شایعه سرانجام به حقیقت پیوست. نوکیا اعلام کرده است که

معامله فروش این شرکت به مایکروسافت قطعی شده و انتقال

رسمی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۴ انجام خواهد گرفت.

مبلغ فروش نوکیا به مایکروسافت ۲/ ۷ میلیارد دلار بوده است.


دو هفته پس از اعلام خبر بازنشستگی دور از انتظار استیو بالمر، مدیرعامل کمپانی مایکروسافت، بار دیگر نام این کمپانی در صدر خبرها جای گرفت. روز سه‌شنبه (۳ سپتامبر/ ۱۲ شهریور) اعلام شد که بخش موبایل و سرویس‌های نوکیا در ازای ۲/ ۷ میلیارد دلار به مایکروسافت تعلق گرفت. شایعه خرید نوکیا از سوی مایکروسافت از مدتها پیش بر سر زبان‌ها بود. انتظار می‌رود استفان الوپ، رئیس شرکت نوکیا که خود یکی از جانشینان احتمالی استیو بالمر معرفی می‌شود، پس از نهایی شدن معامله و انتقال رسمی در سه ماه نخست سال ۲۰۱۴ به مایکروسافت بپیوندد. نوکیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که پس از رفتن استفان الوپ، ریستو سیلاسما، رئیس هیئت مدیره این شرکت به طور موقت جانشینی وی را بر عهده خواهد گرفت. آقای سیلاسما فروش نوکیا به مایکروسافت را “بهترین گام به سوی آینده” برای نوکیا و سهامدارانش توصیف کرده است.

بازار بورس نیز نسبت به این خبر واکنش مثبت نشان داده است. شاخص سهام نوکیا در بازار بورس هلسینکی روز سه‌شنبه با ۴۵ درصد افزایش روبرو بود. نوکیا و مایکروسافت از دو سال پیش همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. نوکیا مهمترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل ویندوز فون است. نوکیا که از پیشگامان فناوری تلفن‌های همراه به شمار می‌رود و زمانی سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار خود داشت اما مسئولان این شرکت نتوانستند با فناوری گوشی‌های هوشمند همگام شده و عرصه را به سامسونگ و اپل وانهادند. حتی شروع همکاری با مایکروسافت نیز نتوانست نوکیا را به روزهای اوج خود بازگرداند. اما با این همه به یمن موقعیت قوی نوکیا در زمینه عرضه گوشی‌های مقرون به صرفه این کمپانی پس از سامسونگ دومین تولیدکننده عمده گوشی‌های تلفن همراه به شمار می‌رود. مایکروسافت در این معامله ۵ میلیارد دلار را به موبایل و سرویس‌های وابسته و ۲/۲ میلیارد دلار نیز برای حق ثبت اختراعات و لیسانس‌های مربوط به نوکیا پرداخت کرده است. قرار است ۳۲ هزار کارمند نوکیا نیز همچنان به فعالیت خود تحت نظر کارفرمای جدید ادامه دهند. استیو بالمر و استفان الوپ در نامه‌ای مشترک وعده‌ داده‌اند که با ادغام نوکیا و مایکروسافت گوشی‌ها و خدمات جدیدی عرضه خواهند شد که “بهترین‌های مایکروسافت و بهترین‌های نوکیا” را در برمی‌گیرند.

 

نكته بسيار مهم و مديريتي:با مطالعه اين خبر متوجه مي شويم كه در دنياي رقابتي و بسيار پيچيده هيچ شركتي در دنيا از حاشيه امنيت برخوردار نيست بمحض اينكه شركتهاي اپل و سامسونگ در شناسايي محيط و مشتريان پيشرو مي شوند شركت نوكيا با همه عظمت و سابقه ديرينه اش از كورس رقابت جا مانده و با واگذاري صنعت به رقبا وارد عرصه شركتهايي مي شود كه با استراتژي اقيانوس سرخ به اهداف شركت نگاه مي كنند در صورتي كه زماني اين شركت با انتخاب استراتژي آبي راه را براي خود بسيار هموار كرده بود.

]]>

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *