10 راهکار براي افزايش رضايت از زندگي

ترکیب بهینه دولت – بازار
آگوست 10, 2012
9 راهنمايي برای هدف‌گذاری و رسيدن به اهداف
آگوست 10, 2012

 

در چند سال اخير ، روانشناسان و جامعه شناسان به بررسي اطلاعات، درباره پرسشي پرداخته اند که قبلا براي فلاسفه مهم بود; «چه چيزي باعث رضايت ما مي شود؟» پژوهشگران به اين منظور تحقيقات گسترده اي در سراسر جهان انجام داده اند تا ببينند چگونه چيزهايي مانند; پول، نگرش، فرهنگ، حافظه، تندرستي، نوع دوستي و عادات روزانه بر احساس بهروزي ما تاثير مي گذارد. نتايج پژوهش هاي حوزه جديد روانشناسي حاکي از آنست که اعمال ما تاثير چشمگيري بر احساس خوشبختي و رضايت ما از زندگي دارد. در مطلب امروز 10 راهکار ثابت  شده براي افزايش رضايت عبارتند از:
1) لحظات  روزانه زندگي را درک کنيد: هر از چندي مکث کنيد تا گل سرخي را ببوييد يا کودکان را حين بازي تماشا کنيد. کساني که درنگ مي کنند تا وقايعي را که به طور عادي با عجله پشت سر مي گذارند، ببينند يا در طول روز به وقايع خوشايند روزانه فکر مي کنند، افزايش قابل توجهي را از نظر رضايت و کاهش افسردگي گزارش مي کنند. 
2) از  مقايسه بپرهيزيد: چشم و هم چشمي جزئي از بسياري از فرهنگ هاست اما مقايسه خودمان با سايرين مي تواند به رضايت و عزت نفس لطمه وارد کند. به جاي مقايسه کردن با ديگران، توجه خود را به دستاوردهاي شخصي معطوف کنيد تا به رضايت بيشتري دست يابيد. 
3) بيش از اندازه به پول توجه نکنيد: کساني که پول را در راس فهرست اولويت هاي خود قرار مي دهند، بيشتر در معرض افسردگي، اضطراب و عزت نفس پايين هستند. اين امر در ملل و فرهنگ هاي گوناگون يکسان است. هر چقدر بيشتر رضايت را در کالاهاي مادي بجوييم، کمتر آن را مي يابيم. رضايت، عمر کوتاهي دارد و گذراست. پول دوستان نيز در آزمون پويايي و خودشکوفايي نمره اندکي مي گيرند.
4) اهداف  معنادار داشته باشيد: کساني که براي تحقق چيزي ارزشمند تلاش مي کنند، بسيار راضي تر از کساني هستند که روياها يا آرزويي ندارند. اين اهداف مي تواند به سادگي ياد گرفتن مهارتي جديد يا بار آوردن بچه ها به شيوه اي اخلاقي باشد. انسان همواره براي رشد به نوعي معنا نياز دارد. به گفته دانشمندان، رضايت و خوشبختي در محل تلاقي لذت و معنا قرار دارد. هدف چه در محل کار و چه در خانه آن است که فعاليت هايي انجام دهيم که از نظر شخصي هم لذت بخش و هم مهم باشد. 
5) در  کار ابتکار به خرج دهيد: ميزان رضايت شما از شغل تا حدي به ابتکاري که به خرج مي دهيد، بستگي دارد. محققان معتقدند هنگامي که خلاقيت به خرج مي دهيم، به ديگران کمک مي کنيم و راه هاي بهبود در امور را پيشنهاد مي کنيم يا کارهاي اضافي انجام مي دهيم، از کارمان بيشتر احساس اغنا مي کنيم.
6) دوست  پيدا کنيد و به خانواده اهميت دهيد: افراد راضي معمولا  خانواده، دوست و روابط بهتري دارند. اما صرف کميت رابطه با افراد کافي نيست، بلکه کيفيت آن نيز اهميت دارد. انسان به رابطه نزديک نياز دارد; رابطه اي که در برگيرنده تفاهم و توجه باشد. 
7) لبخند  بزنيد، حتي زماني که حالش را نداريد: به نظر ساده مي رسد اما بسيار موثر است. افراد راضي امکانات موجود، فرصت ها و موفقيت را مي بينند. وقتي آنان به آينده نگاه مي کنند، خوشبين هستند و وقتي گذشته را مرور مي کنند، معمولا گزينه هاي مثبت را مي بينند. حتي اگر از بچگي اينگونه بزرگ نشده ايد که نيمه پر ليوان را ببينيد، با تمرين نگرش مثبت به عادت تبديل مي شود. 
8) طوري تشکر کنيد که گويي واقعا قدردان هستيد: کساني که عادت به سپاسگزاري دارند، معمولا سالم تر و  خوشبين تر هستند و بيشتر به سوي تحقق اهداف پيشرفت مي کنند. تحقيقات نشان مي دهد افرادي که به کساني که به آنان کمک کرده اند، نامه تشکرآميز مي نويسند، از نظر رضايت در سطح بالا و از نظر افسردگي در سطح پاييني قرار دارند. به علاوه اثر يک نامه تشکرآميز تا هفته ها طول مي کشد. 
9) از  خانه بيرون برويد و ورزش کنيد: تحقيقات نشان مي دهد که ورزش مي تواند به اندازه داروها در درمان افسردگي موثر باشد و در عين حال هيچ گونه عوارض جانبي نيز نداشته باشد. به علاوه، هزينه آن نيز به مراتب کمتر است. ورزش منظم حس تحقق چيزي را به انسان مي دهد، امکان تعامل با ديگران را فراهم مي کند، هورمون هاي عامل احساس خوب را در بدن آزاد مي کند و عزت نفس را افزايش مي دهد. 
10) بخشش  را فراموش نکنيد: نوع دوستي و بخشش را به جزئي از زندگي خود تبديل کنيد و از اين کار مقصودي را بجوييد. محققان مي گويند کمک به همسايه، داوطلب شدن براي انجام کارهاي عام المنفعه يا اهداي کالا و خدمات باعث ايجاد احساس خوبي در شخص مي شود که مزاياي زيادي از نظر تندرستي به همراه دارد که از ورزش کردن يا ترک کردن سيگار هم بيشتر است. گوش کردن به درد دل دوست، ياد دادن مهارت ها، توجه به موفقيت هاي ديگران و روحيه گذشت نيز به رضايت مي افزايد. محققان مي گويند کساني که براي ديگران خرج مي کنند، بيشتر از کساني که براي خودشان خرج مي کنند، احساس رضايت مي کنند .

http://www.ebtekarnews.com/Ebtekar/News.aspx?NID=58152

 

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *