قوانين زندگي را رعايت كنيم

به كودك خجالتي خود كمك كنيد
آگوست 10, 2012
سرگرداني هم درد بدي است
آگوست 10, 2012

زندگي با تمام سختي‌ها و شيريني‌‌هايش، قوانيني دارد كه همه ما ملزم هستيم براي داشتن شرايط بهتر، آنها را رعايت كنيم.

اين قوانين شامل قوانين طبيعي نيز مي‌شوند كه در بسياري از آنها ما نمي‌توانيم دخالتي داشته باشيم.

قوانين طبيعي

اگر سوار آسانسور شويد و به بالاي بلندترين ساختمان شهر برويد و بعد از آنجا به پايين بپريد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ نيروي جاذبه را تجربه خواهيد كرد!

اما اگر به نيروي جاذبه اعتقاد نداشته باشيد چه مي‌شود؟ آيا باز هم سقوط مي‌كنيد؟ نيروي جاذبه، يك قانون طبيعي است و اهميت نمي‌دهد كه شما آن را باور داريد يا نه؛ در هر صورت وجود دارد. قوانين طبيعي بر جهان هستي و هرچه در آن است حاكم است. اين قوانين (حركت سيارات، چرخه‌هاي جزرومد، تغيير فصل و…) وجود دارند اما شما مي‌توانيد اعتقادي به آنها نداشته باشيد. بيشتر مردم اين قوانين را پذيرفته‌اند و مي‌دانند جهان با بسياري از قوانين غيرقابل رويت كنترل مي‌شود.

اما جالب اينجاست كه وقتي صحبت از زندگي، موفقيت و شكست‌هاي خود افراد مي‌شود، از شانس و اقبال سخن مي‌گويند. شما در هر كجاي دنيا كه بوده يا هر شغلي كه داشته باشيد، در هر صورت 2راه پيش‌ روي شماست؛ مي‌توانيد با اين قوانين همراه شويد و در جهت مثبت از آنها استفاده كنيد يا با آنها مبارزه كنيد و بپذيريدشان.

قانون علت و معلول

شما هرگز اين جملات را از كسي نخواهيد شنيد: «من صبح زود بيدار مي‌شوم، ورزش مي‌كنم، خوب درس مي‌خوانم و در تمام كارهايم از حداكثر توان خود بهره مي‌گيرم؛ با اين حال نتيجه خوبي نمي‌گيرم.»

اگر زندگي شما كسالت‌بار و خسته‌كننده است از خود بپرسيد:«براي موفق شدن و برخورداري از زندگي شاد و پويا چقدر تلاش كرده‌ام؟»

زندگي شما مانند يك سيستم انرژي است و اين همان چيزي است كه در دروس فيزيك هم خوانده‌ايد. به عبارت ديگر هرچقدر انرژي وارد اين سيستم كنيد، به همان اندازه هم برداشت مي‌كنيد. شما بايد تلاش كنيد تا نتيجه مورد نظرتان را هم به دست آوريد.

قانون حركت

اگر به طبيعت با دقت بنگريم مي‌توانيم دريابيم كه درسي در آن نهفته است و آن اينكه همانطور كه مثلا براي روييدن درخت بايد دانه‌هاي زيادي در خاك روييده شود ما نيز براي موفقيت در كارمان بايد راه‌هاي زيادي را امتحان كنيم.

بنابراين اگر مي‌خواهيد واقعا كاري را به انجام برسانيد، بهتر است بيشتر از يك بار تلاش كنيد.

در واقع انسان‌هاي موفق بيشتر از ديگران شكست مي‌خورند؛ با اين تفاوت كه آنها دانه‌هاي بيشتري هم مي‌كارند! در واقع ابتدا بايد بذر را پاشيد و خود حركت كرد و بعد منتظر محصول بود و برداشت كرد. اما گاهي اين قوانين را فراموش مي‌كنيم و خيلي زود خسته مي‌شويم. هميشه يادتان باشد كه اول بايد تلاش كنيد و سپس منتظر موفقيت باشيد.

موفقيت تدريجي

گاهي اوقات با خود فكر مي‌كنيم كه هيچ شانسي براي موفقيت و رسيدن به آنچه مي‌خواهيم نداريم. فرض كنيد كه مي‌خواهيد شغل خوبي داشته باشيد اما در حال حاضر تنها كاري كه به شما پيشنهاد شده ماشين‌شويي است. از خود مي‌پرسيد آيا بايد آن را قبول كنم؟ اگر اين تنها كاري است كه فعلا مي‌توانيد انجام دهيد و بايد حتما هم كاري انجام دهيد پس آن را قبول كنيد.

اگر هيچ انتخاب مناسبي پيش رويتان نيست، از كوچك آغاز كنيد و به آن قانع شويد اما تمام سعي خود را در آن به كار بنديد و همچنان به فكر پيشرفت و يافتن موقعيتي بهتر باشيد. مطمئن باشيد اگر كارتان را خوب انجام دهيد، مورد توجه ديگران قرار خواهيد گرفت و خيلي زود شغل بهتري به شما پيشنهاد مي‌شود. در واقع موفقيت، معمولا به‌تدريج و گام‌به گام حاصل مي‌شود؛ مشروط بر آنكه صبر و حوصله به خرج دهيد و زود خسته نشويد.

تغيير تدريجي

آيا اگر فردا از خواب بيدار شويد و ببينيد كه 20كيلو به وزنتان اضافه شده است، نگران نمي‌شويد؟ قطعا نگران مي‌شويد و فوراً براي كاهش وزن  خود تصميمي جدي مي‌گيريد. اما وقتي اين اتفاق به‌تدريج رخ مي‌دهد (يك كيلو اين ماه، دو كيلو ماه آينده و…) به‌راحتي از كنار آن مي‌گذريد و ناگهان مي‌بينيد 20كيلو اضافه وزن پيدا كرده‌ايد.

اغلب، مسائل جزئي روي هم انباشته مي‌شوند و مشكلات بزرگ را به وجود مي‌آورند. بنابراين بايد هر روز از خود بپرسيم:«من به كجا مي‌روم؟ آيا شادتر، سلامت‌تر و موفق‌تر از گذشته خود هستم؟» و اگر پاسخ منفي است، بايد در شيوه زندگي خود تجديد نظر كنيم.

تعيين هدف

آيا براي امروز و فرداي خود هدفي تعيين كرده‌ايد؟ انگيزه اصلي‌تان از اين همه كار و تلاش چيست؟ افرادي كه هيچ انگيزه‌اي ندارند، انرژي خاصي هم براي كاري صرف نمي‌كنند؛ بنابراين احساس بيهودگي و پوچي مي‌كنند.

اما وقتي براي خود هدفي در نظر بگيريد (مثل يادگرفتن نواختن موسيقي، رقابت در يك فعاليت ورزشي، ترفيع شغلي يا مدرك تحصيلي و…) هنگامي كه به اين اهداف مي‌رسيد، احساس رضايت داريد و يا قبل از آغاز آن احساس متفاوت بودن مي‌كنيد.

اشتباه‌كردن ايرادي ندارد

فرض كنيد وارد رشته تحصيلي خاصي شده‌ايد و پس از مدتي متوجه شده‌ايد كه اين رشته را دوست نداريد؛ اما اگر امتحان نكرده بوديد چطور مي‌توانستيد به اين نتيجه برسيد؟ تنها با انجام كارهاي مختلف، ارتكاب اشتباهات متعدد و درس‌گرفتن از تجربيات موفق و غير موفق است كه مي‌توانيد بهتر خود را بشناسيد.

در واقع ما از اشتباهات خود بيشتر درس مي‌گيريم زيرا هنگامي كه برنده مي‌شويم، معمولا احساس غرور مي‌كنيم اما وقتي شكست مي‌خوريم، تازه كارمان آغاز مي‌شود و بيشتر تلاش مي‌كنيم تا بتوانيم در آينده موفق شويم. در واقع شكست پايان يك راه نيست بلكه آغاز آن است.

انگيزه

اگر مي‌خواهيد اندام متناسبي داشته باشيد، به يك برنامه‌ريزي نياز داريد؛ بايد هر روز بدويد، ورزش كنيد و رژيم غذايي خاصي داشته باشيد.

شما هر هدفي در زندگي داشته باشيد، بدون انگيزه و خواست قلبي نمي‌توانيد به آن برسيد. خود را با هدف‌هاي كوچك و بي‌اهميت سرگرم نكنيد. براي خود هدف بزرگي را در سر بپرورانيد و بكوشيد تا آن را به دست آوريد. مثلا اگر مي‌خواهيد پولدار شويد، نبايد خود را با خريد اجناس كوچك و بي‌اهميت قانع كنيد بلكه بايد هدف‌تان را دقيقا در نظر بگيريد؛ حتي مقدار پولي را كه مي‌خواهيد و زماني را هم كه قصد داريد حتما تا آن تاريخ به پولتان برسيد براي خود تعيين كنيد. هميشه اين موضوع را به خاطر بسپاريد: اول پس‌انداز داشته باشيد و بعد پولتان را خرج كنيد، نه اينكه اول خرج كنيد و سپس باقيمانده آن را پس‌انداز كنيد.

قانون پيشرفت

فرض كنيد شما هدفي داريد، نوعش فرق نمي‌كند. آيا فكر مي‌كنيد پيشرفت شما يك سير صعودي مستقيم را طي مي‌كند يا اينكه براي رسيدن به آن بايد مراحل مختلفي را پشت سر بگذاريد؟ ترديد نداشته باشيد كه هر پيشرفتي شامل فراز‌و‌نشيب‌‌هاي  مختلفي است. كساني كه زود نااميد مي‌شوند و به تلاش ادامه نمي‌دهند متوجه اين قانون نشده‌اند.

به علاوه هنگامي كه هدفي را براي خود تعيين مي‌كنيد (مثل درس‌خواندن، پس‌انداز‌كردن، برنده‌شدن در مسابقه ورزشي و…) اين هدف‌ها شما را به مكان‌هاي جديدي مي‌برد و با امكانات گوناگوني آشنا مي‌كند كه قبل از تعيين هدف اصلا با آنها آشنايي نداشته‌ايد؛ بنابراين تعيين هدف و شكيبايي داشتن براي رسيدن به آن بسيار مهم است.

كارتان را دوست بداريد

چگونه شغل ايده‌آل خود را ايجاد مي‌كنيد؟ براي اين كار 2راه وجود دارد. نخستين راه اين است كه شغل مورد علاقه خود را انتخاب كنيد. اما گاهي هم شرايط به گونه‌اي است كه براي كسب درآمد بيشتر ناچار به انجام كاري مي‌شويد كه دقيقا ايده‌آل شما نيست. بنابراين بايد راه‌هايي پيدا كنيد كه از آن لذت ببريد. يعني شما مي‌توانيد بدون تغيير شغل نيز از كاري كه مي‌كنيد لذت ببريد. سعي كنيد در كار خود مهارت بيشتري پيدا كنيد و بدين‌ترتيب درآمدتان را افزايش دهيد.

آموختن اينكه از موقعيت شغلي خود بيشترين بهره‌برداري را بكنيد، به شما كمك مي‌كند تا كاري را كه به‌واقع دوست داريد، به دست آوريد.

باور درست

شايد شما هم مثل بسياري از افراد نااميد و شكست‌خورده، فكر مي‌كنيد انسان‌هايي هستند كه موفقيت و شادزيستن، حق آنهاست اما شما جزو آنها نيستيد! كاملا در اشتباهيد! اين افراد تفاوتي با شما ندارند؛ تنها فرقشان اين است كه موفقيت و شادماني را حق طبيعي خود مي‌دانند و باور دارند كه شاد و موفق هستند. اما اگر بتوانيد خودتان را باور داشته باشيد و شادماني را حق طبيعي خود بدانيد حتما شادمان نيز خواهيد شد.

قدرت روياها

به‌ندرت ممكن است اتفاق بيفتد كه بدون انديشه و داشتن روياهاي بزرگ بتوانيم به اهداف و علايق خود برسيم. بايد قدرت تخيلمان را به كار بيندازيم و به راه‌هاي جديد فكر كنيم. در واقع ذهن انسان هرچه را بتواند تصور كند، مي‌تواند به آن تحقق بخشد.

شما مي‌توانيد با روياهاي بزرگ شروع كنيد. تا حدي كه مي‌توانيد تصوراتتان را گسترده‌تر كنيد. بگذاريد ذهنتان به نقاط دور پرواز كند. نگران اشتباه‌كردن و شكست‌خوردن نباشيد. كم‌كم روياهاي خود را به مرحله عمل درآوريد و در واقع در دنياي بيرون نيز تمام تلاش خود را براي رسيدن به آن به كار بنديد.

سعي كنيد در نيمه راه خسته نشويد. در هر مرحله سپاسگزار باشيد زيرا سپاسگزار‌بودن، زندگي را غني‌تر مي‌كند و آنچه را داريد هم بيشتر؛ به علاوه باعث آرامش بيشتر نيز خواهد شد.

‌selfmastery.com

ترجمه يكتا فراهاني

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *