روسی زبان دوم مردم ایران‼️

در باب مزایای نابرابری درآمد!
آوریل 19, 2018
سمینار ها و پروژه ها
می 20, 2018

نوشته: دكتر سعيد صياد

وزیر آموزش وپرورش ایران دردیدار بارئیس کمیته آموزش وعلوم دومای روسیه پیشنهاد کردکه زبان فارسی و روسی درمدارس دو کشور به عنوان زبان دوم آموزش داده شود/انتخاب

روسی زبان مادری حدود ۱۴۵ میلیون نفر است و ۱۱۰ میلیون نفر آن را به عنوان زبان دوم می‌دانند. روسی زبان رسمی فدراسیون روسیه و یکی از زبان‌های رسمی کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و جمهوری خودمختار کریمه است. همچنین این زبان به صورت گسترده در کشورهای اوکراین، گرجستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و اسرائیل تکلم می‌شود.(ويكيپديا)

جمعيت جهان در پايان سال 2017 بيش از هفت ميليارد نفر برآورد شده است و مجموع جمعيتي كه با زبان روسي مكالمه مي كنند 255 ميليون نفر است كه طبق يك محاسبه سرانگشتي 3/6 درصد از جمعيت دنيا به زبان روسي(زبان مادري و زبان دوم) صحبت مي كنند ؛ در صورتي كه زبان انگليسي زبان غالب در دنيا بوده و تقريباً كليه كشورهاي دنيا انگليسي را به عنوان زبان دوم ياد مي گيرند حتي كشورهايي همچون آلمان؛ فرانسه؛ ژاپن و … كه روي زبان خود تعصب دارند هم زبان انگليسي را به عنوان زبان دوم فرا مي گيرند.

در همه كشورها زبان انگليسي در مدارس آموزش داده مي شود و كليه تحولات علمي در كشور هاي انگليسي زبان بخصوص امريكا اتفاق مي افتد؛ اين كشورها نقش بسزايي در توليد و نشر علم دارند و همين مسئله باعث شده تا زبان انگليسي از مدارس ابتدايي تا دانشگاه به افراد آموزش داده شود و نكته مهمتر اينكه چون تمام منابع علمي و مهم به زبان انگليسي منتشر مي شود بگونه اي الزام وجود دارد كه همه با اين زبان آشنا شوند.

از سوي ديگر علیرغم تاكيد اصل ۱۵ قانون اساسی در خصوص آموزش زبان مادری در مدارس متاسفانه اين مهم تحقق نیافته است؛ طبق اصل پانزدهم (15) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.”

با توجه به گذشت چهل سال از تصويب قانون اساسي اين اصل به فراموشي سپرده شده و البته هر يك از كانديداهاي رياست جمهوري در زمان انتخابات بسيار به اين مقوله پرداختند كه اگر بر سر كار بيايند در مدارس زبان كردي؛ تركي و … تدريس خواهد شد وليكن اين موضوع فقط مختص به زمان انتخابات بود.

سوالي كه از وزير محترم آموزش و پرورش مي شود اين است كه با چه علمي و چه ميزان كار پژوهشي به اين نتيجه رسيده اند كه بايد زبان روسي به عنوان زبان دوم در كشور تدريس گردد؟! چگونه يكباره اعلام مي دارند كه زبان روسي به جاي زبان انگليسي بايستي آموزش داده شود؟ آيا با عزيمت به يك كشور و جو گير شدن مي توان نظام آموزش يك كشور را تغيير داد؟ آيا داشتن روابط تجاري ، سياسي با هر كشوري بمنزله استفاده از زبان آن كشور در مدارس است؟ اگر به همين منوال پيش رود در آينده بايستي منتظر باشيم زبان چيني و … نيز در مدارس تدريس گردد!!

جناب وزير لطفا سري به مدارس كشور زده و ببينيد چه آشوبي در نظام آموزشي درست كرده ايد جنابعالي و هم قطارهايتان چه بر سر نظام آموزشي آورده ايد نياز نيست زبان روسي را وارد مدارس كنيد همينكه دانش آموزان ما زبان انگليسي شان تكميل است و مكالمه را بلدند كافي است! همين كه فيزيك و رياضي و هندسه را خوب مي دانند كفايت مي كند! همين كه شيمي و زيست شناسي را مسلط هستند بس است! خروجيهاي نظام آموزش و پرورش(البته بعد از فراز و نشيب از كنكور بي ريشه) به دانشگاهها مي آيند انتظار جامعه اي فرهيخته را داريم وليكن بي سوادي و بي تكليفي كه دستاورد كار شما و همكارانتان كه اظهر من الشمس است در اين قشر ديده مي شود؛ دانشجويان ليسانس و فوق ليسانس كه از آنها مي گذريم متاسفانه دانشجويان دكتري نيز نمي توانند چهار خط انگليسي را بدرستي ترجمه كنند و معمولاً مشتري دارالترجمه ها هستند و نان خوبي در دامن آنها گذاشته ايد!

جناب وزير به محتواي درسي دانش آموزان مقطع ابتدايي نظري بيفكنيد اگر دلسوز جامعه و اين دانش آموزان باشيد خواهيد فهميد كه چه آشوبي به پا كرده ايد؛ آموزگاران بدليل فقدان نظام يكپارچه سردرگم هستند؛ والدين نمي دانند چگونه بايستي كودكان خود را آموزش دهند ، مشاورين مشاوره هاي شخصي بي حساب و كتاب ارائه مي كنند و هيچ كس نيست به اين وضعيت آشفته رسيدگي كند، بعد جنابعالي راه افتاده ايد و طرح زبان روسي را در نظام آموزش و پرورش به عنوان يك تز ارائه مي دهيد؟!!

جناب وزير كمي واقع بين باشيد در جايگاهي نشسته ايد كه 20 ميليون مخاطب دارد و قرار است زيربناهاي فكري كشور را بسازيد به جاي تفكرات عاري از منطق به پژوهش و مطالعه بيشتر بپردازيد؛ عنوان وزارت خانه اي كه شما بر مسند آن قرا گرفته ايد آموزش و پرورش است پيشنهاد مي كنم بيشتر تعمق و مطالعه كنيد؛ كشورهاي پيشرفته و راههايي كه رفته اند را دنبال كنيد شايد راه نجاتي براي شما و همفكرانتان پيدا شود ؛كارها را به اهل علم بسپاريد اين راهي كه مي رويد به تركستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *