معرفي كتب مديريتي جهت دانشجويان و علاقمندان

يادداشتي بر سوگواري ايام محرم
سپتامبر 11, 2019
اخلاقِ خدایان؛ یک نسل پس از عبدالکریم سروش
دسامبر 9, 2019
1-کتاب تفکر، سریع و کند
"کتابکتاب تفکر، تند و سریع نوشته دنیل کانمن را می‌توان یکی از چند کتاب کلاسیک حوزه تصمیم گیری دانست.
در حدی که بدون خواندن آن، نمی‌توانید ادعا کنید کتاب‌های اصلی مربوط به تصمیم گیری را مطالعه کرده‌اید.
این کتاب، مدلی ارائه می‌کند که بر اساس آن، دو شیوه‌ی موازی تصمیم گیری در ذهن ما وجود دارند و فعالیت می‌کنند.

 

2-  کتاب هنر شفاف اندیشیدن"معرفی
 
اگر چه کتاب هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف دوبلی را نمی‌توان یک کتاب اوریجینال در زمینه خطاهای شناختی تصمیم گیری دانست، اما بی‌تردید می‌توان آن را یک مرجع مناسب، مفید، روان و سرگرم‌کننده دانست که عملاً نویسنده، آن را به وسیله‌ی بازخوانی و خلاصه کردن کتاب‌های کلیدی این حوزه انجام داده است.
هر ایرادی به کتاب وارد باشد، قطعاً خسته کننده بودن در فهرست ایرادهایش نیست.

 

3-کتاب مدیران و چالش های تصمیم گیری
کتاب مدیران و چالش های تصمیم گیری | ماکس بیزرمنمکس بیزرمن را به فعالیت در مرز مشترک مذاکره و تصمیم گیری می‌شناسند. او در کتاب مدیران و چالش‌های تصمیم گیری، مباحثی مانند خطاهای شناختی، تصمیم گیری شهودی و تحلیلی و نیز تصمیم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و مذاکره را بررسی کرده است.
از جمله ویژگی‌های این کتاب می‌توان به مستند بودن مطالب، اشاره‌‌های متعدد به تحقیقات معتبر، و نیز مثال‌های کاربردی اشاره کرد.

 

4-کتاب نوپای ناب یا The Lean Startup نوشته اریک ریس
اگر در سال‌های اخیر اسم استارت آپ ویکندها را شنیده باشید، می‌توان گفت که با محصول کار اریک ریس در تماس بوده‌اید.
اریک ریس، یک فعال بزرگ و مطرح در دنیای دیجیتال نیست؛ حتی یک نویسنده‌ی بزرگ با کتابهای سریالی متعدد (مثل ست گادین یا ملکوم گلدول) هم محسوب نمی‌شود.
اما همین یک کتاب کافی بوده تا به یکی از نویسنده های مشهور و تأثیرگذار در زمینه‌ی کسب و کار تبدیل شود و جایگاهی ارزشمند در میان نویسندگان شناخته‌شده‌ی این حوزه به دست آورد.
اگر به کارآفرینی یا رشد یک کسب و کار کوچک خصوصاً در فضای دیجیتال فکر می‌کنید، این کتاب می‌تواند در بالای فهرست کتابهای شما جا داشته باشد.

 

5-  کتاب خلق مدل کسب و کار – استروالدر
معرفی کتاب در حوزه کسب وکاردر متمم به اندازه‌ی کافی در مورد مدل کسب و کار صحبت کرده‌ایم و نیازی به تکرار و تاکید بر اهمیت آن نیست.
کتاب خلق مدل کسب و کار، مستقل از اینکه آن را کتابی قوی بدانیم یا خیر، یکی از مطرح ترین کتب در این حوزه در سراسر جهان است و همین مسئله، مطالعه و بررسی آن را توجیه پذیر می‌سازد.

 

6- کتاب دوره عمر سازمان
خلاصه کتاب دوره عمر سازمانیکی از بزرگترین‌ دام‌های پیش روی یک سازمان، خود “بنیان گذار” آن سازمان است.
همین جمله، نشان می‌دهد که کتاب دوره عمر سازمان، یک کتاب کلاسیک نیست که فقط کارآفرینی را تشویق کند و کارآفرینان را به عنوان افرادی مقدس و الگوهایی بدون چون و چرا مطرح کند.
اتفاقاً این کتاب، بیشتر به عارضه یابی سازمان‌ها در مسیر زندگی و چرخه عمرشان پرداخته و کوشیده است نگاهی واقع گرایانه به این حوزه داشته باشد.

 

7- کتاب صفر تا یک نوشته پیتر ثیل
کتاب صفر تا یک نوشته پیتر ثیلشاید زمانی که پیتر ثیل به دانشگاه دعوت شد تا در چند جلسه، خلاصه‌ای از ایده‌های خود را در مورد کارآفرینی و سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای نوپا و بیان‌ کند، فکر نمی‌کند که نهایتاً خروجی آن کلاس‌ها در قالب یک کتاب، به بازار عرضه شود و اتفاقاً جزو کتابهای پرفروش حوزه‌ی خود باشد.
کتاب صفر تا یک پیتر ثیل، یک کتاب تکنیکی نیست.
بلکه بیشتر به فلسفه‌ی کارآفرینی می‌پردازد.
شاید بهترین خلاصه‌ی کتاب، همان جمله‌ی پشت جلدش باشد.
آنجا که می‌گوید: کارآفرین‌های بعدی، نه مانند زاکربرگ، فیس بوک خواهند ساخت و نه مانند بیل گیتس مایکروسافت‌ را. آن‌‌ها قطعاً چیزهای جدیدی را به جهان معرفی خواهند کرد.

 

8-کتاب طرح تجاری یک صفحه ای
خلاصه کتاب طرح تجاری یک صفحه ایکتاب طرح تجاری یک صفحه‌ای، یک کتاب رسمی آکادمیک نیست.
همچنین بعید است با پر کردن جاهای خالی و کادر‌هایی که در سراسر کتاب در نظر گرفته شده، کسی به شما وام بدهد.
بنابراین اگر به دنبال کتابی رسمی و چارچوب‌دار برای کارهای دانشگاهی یا کسب و کارهای بزرگ هستید، احتمالاً این کتاب انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.
اما در عوض، اگر قصد دارید کارآفرینی در مقیاس کوچک را تجربه کنید، اگر ایده‌ای دارید که خام است و هنوز پخته نشده و جنبه‌های مختلف آن را ندیده‌اید، این کتاب می‌تواند ابزار مناسبی برای شما باشد.
سوال‌هایی که در سراسر کتاب مطرح شده‌اند کمک می‌کنند که ایده‌ی شما، واضح‌تر و با جزئیات بیشتر پیش چشمان‌تان قرار بگیرد.قطعاً این دستاورد کوچکی نیست.

 

9- کتاب پیشگام: منتخب جمله های جف بزوس
خلاصه کتاب پیشگام درباره جف بزوساگر به دنبال شناخت بخش‌هایی از مدل ذهنی جف بزوس باشید، این کتاب می‌تواند به عنوان یکی از منابع، مورد استفاده قرار گیرد.
در این کتاب سعی شده جمله‌ها و حرف‌ها و اظهارنظرهای جف بزوس، درباره موضوعات مرتبط با مدیریت، زندگی و کسب و کار، انتخاب و دسته‌بندی شود

 

10-ای کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم
تینا سیلیگ استاد دانشگاه استنفورد را بیشتر به خاطر سخنرانی‌هایی که درباره‌ی کارآفرینی دارد و کارگاه های کارآفرینی که برای جوانان و استارت آپ ها برگزار می‌کند می‌شناسند.
او در کتاب ای کاش وقتی بیست ساله بودم می‌دانستم، تعدادی از نکات مهم درباره‌ی کارآفرینی را به زبان ساده شرح داده است. برخلاف عنوانی که سیلیگ انتخاب کرده، این کتاب می‌تواند برای افرادی که مدت‌‌هاست از بیست‌سالگی عبور کرده‌اند نیز مفید باشد.
 

 

11- کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانها
معرفی کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانهاموسسه فایننشال تایمز با مراجعه به نویسندگان مختلف که در حوزه‌ی خود صاحب نام بوده‌اند، خواسته که هر کدام در چند صفحه و به صورت خلاصه، مهم‌ترین آموخته‌ها و آموزه‌هایشان را مطرح کنند.
طبیعی است که برای رفتار سازمانی، به سراغ استیون رابینز بروند.
اما رابینز کار جالبی کرده. او به جای خلاصه کردن مجدد کتاب رفتار سازمانی خود، سعی کرده استثناء‌هایی را که برای آن قاعده‌ها وجود دارند، در قالب پنجاه و سه اصل مطرح کند.
اگر تمام کتاب رفتار سازمانی رابینز را هم خوانده باشید، همچنان این کتاب می‌تواند برای شما خواندنی باشد.

 

12-کتاب گاو بنفش ست گادین
گاو بنفش یا Purple Cow بعد از بازاریابی با اجازه‌ی مشتری یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های ست گادین محسوب می‌شود.
پیام اصلی گاو بنفش را می‌توان در چند جمله‌‌ی زیر خلاصه کرد:
  • ساز و کار سنتیِ تولید، تبلیغ، فروش دیگر مانند گذشته کارایی ندارد.
  • تلاش برای بازاریابی و فروش، نباید بعد از طراحی و تولید محصول آغاز شود.
  • تنها شانس موفقیت محصول این است که در خاطر بماند؛ دیگران درباره‌اش حرف بزنند؛ و این گفتگو به ایجاد تقاضا منتهی شود

 

13-کتاب کلید را بزن
کتاب در حوزه مهارت فردیکتاب کلید را بزن توسط چیپ هیث و دن هیث نوشته شده است. دو برادری که کتابهایشان معمولاً جزو کتابهای پرفروش حوزه نگرش فردی و نیز تحول کسب و کار است.
در این کتاب، به فرایند مدیریت تغییر اشاره شده و مکانیزم‌ها و راهکارهایی برای پیش بینی مقاومت‌های احتمالی با تغییر و نحوه مواجهه با آن ارائه گردیده است.
در این کتاب، ابزارهای تغییر هم در حوزه‌ی فردی و هم در حوزه‌ی گروهی مورد توجه قرار داشته است.

 

14-کتاب ذهن کامل نو یا ذهن کاملاً جدید
خلاصه کتاب ذهن کامل نو یا ذهن کاملاً جدیدکتاب ذهن کامل نو، توسط دنیل پینک نوشته شده و اگر چه بخش‌هایی از آن، شاید در فضای اقتصادی و فرهنگی ما، چندان کارایی نداشته باشد، اما ارزش سایر بخش‌های آن، به حدی زیاد هست که مطالعه و وقت گذاشتن برای آن و انجام تمرین‌های کتاب را توجیه پذیر کند.
در این کتاب، از استعاره‌ی راست مغزی و چپ مغزی استفاده شده و نویسنده کوشیده است با همان تعبیر استعاری بگوید: دنیای آینده، بیش از آنکه در اختیار چپ مغزها باشد، در سیطره‌ی راست مغزهاست.

 

15-کتاب هدف گلدرت
The_Goal کتاب هدف گلدرت، از جمله کتابهایی است که نگرش ما را به شیوه حل مسئله در سازمان‌ها تغییر می‌دهد.
برخی از بزرگان مدیریت دنیا، اشاره می‌کنند که یک مشاور مدیریت، بدون خواندن این کتاب، به سختی می‌تواند به درکی عمیق و کلان از شیوه‌های حل مسئله دست پیدا کند.

 

16- کتاب آخرین سخنرانی
last-lecture_randy-pauschوقتی می‌گوییم یک کتاب، با هدف تغییر نگرش تالیف شده است، حتماً نباید فصل‌هایی تحت عنوان “نگرش چیست”، “نگرش چگونه تعریف می‌شود” و “نگرش چگونه تغییر می‌کند” داشته باشد.
کتاب آخرین سخنرانی، کتابی است که با خواندنش، نمی‌توانید نگرش قبلی خود را حفظ کنید و به هر حال، مجبور می‌شوید در بخش‌هایی از آن، تجدید نظر کنید.
آخرین سخنرانی، سخنرانی کسی است که می‌داند مشغول انجام آخرین سخنرانی خویش است.

 

17-کتاب استراتژی اقیانوس آبی
کتاب استراتژی اقیانوس آبی
کتاب استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean Strategy) را بی‌تردید می‌توان یکی از کتابهای کلاسیک حوزه مدیریت و استراتژی دانست.
بحث استراتژی اقیانوس آبی، حول یک مفهوم شکل گرفته است: رقابت یا Competition.
این کتاب توسط آقای علیرضا پورممتاز به زبان فارسی ترجمه شده و به همت انتشارات آریانا قلم در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

18-کتاب در جستجوی برتری
کتاب در جستجوی برتری نوشته تام پیترز کتاب در جستجوی برتری، یکی از پرخواننده ترین کتابهایی است که در زمینه موفقیت سازمانها نوشته شده است.
تام پیترز و روبرت واترمن در کتاب In Search of Excellence (در جستجوی برتری) به بررسی ویژگی های شرکتهای موفق پرداخته‌اند.
آن‌ها بیش از چهل شرکت موفق را انتخاب کرده و وضعیت آن‌ها را در هفت حوزه‌ی مختلف بررسی کردند.

 

19-کتاب ساختن برای ماندن
کتاب ساختن برای ماندن
کتاب ساختن برای ماندن، امروزه یک کتاب کلاسیک مدیریتی محسوب می‌شود. کتابی که در دهه‌ی ۹۰ میلادی نوشته شده و حتی برخی از شرکت‌هایی که در آن نام برده شده، امروز وجود ندارند. اما ارزش کتاب به این است که مفاهیم مأموریت و چشم‌انداز را به خوبی برای مخاطب تشریح می‌کند. کالینز و پوراس در این کتاب، ارزش‌محور بودن و شفاف بودن ارزش‌های کلیدی را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت استراتژیک شرکت‌ها مطرح و معرفی کرده‌اند.

 

 

20-کتاب با چرا شروع کنید
کتاب با چرا شروع کنید - سایمون سینک
چند سالی از انتشار کتاب با چرا شروع کنید (Start with Why) می‌گذرد و هنوز این کتاب سایمون سینک (Simon Sinek) را – که نخستین نوشته‌ی او نیز هست – می‌توانید در بخش کتاب‌های پرفروش بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها ببینید.
این‌که بیش از ۲۰۰۰ نفر در سایت آمازون امتیاز Review مربوط به این کتاب را ثبت کرده‌اند، نشانه‌ی دیگری از پرطرفدار بودن این کتاب است.
سایمون سینک در این کتاب، نکته‌ای را مطرح می‌کند که در جمع آشنایان با استراتژی، یک اصل بنیادی است: تا ندانید چرا می‌خواهید کاری را انجام دهید، بهتر است دست به انجام آن کار نزنید.
کتاب با چرا شروع کنید را می‌توان بیانی ساده و تأثیرگذار از مفهوم مأموریت و چشم انداز در استراتژی فردی و سازمانی است.

 

 

21- کتاب قوانین کاریزما
The_Laws_of_Charismaکتاب قوانین کاریزما، یک ویژگی مهم دارد.
این کتاب به ما می‌آموزد که کاریزما، فراتر از اخم کردن، صاف راه رفتن و جدی حرف زدن است.
در این کتاب، مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت‌های کاریزماتیک و مسیر دستیابی به کاریزما مورد بحث قرار گرفته است.

 

22-کتاب شغل مناسب شما
Do_What_You_Areکتاب شغل مناسب شما می‌کوشد با استفاده از مدل شخصیت شناسی MBTI، نشان بدهد که بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، کدام تیپ‌های شخصیتی در کدام شغل‌ها می‌توانند موفق‌تر باشند.
به خوبی می‌دانیم که هر فرد، مستقل از تیپ شخصیتی خود، با صرف زمان و تلاش و کوشش می‌تواند در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، موفق باشد.
اما کتاب شغل مناسب شما و کتا‌ب‌های مشابه، می‌کوشند به ما کمک کنند که با کمترین استهلاک، بتوانیم رشد و موفقیت شغلی را تجربه کنیم.

 

23-کتاب ایده عالی مستدام
made-to-stickکتاب ایده عالی مستدام، نوشته‌ی چیپ هیث و دن هیث است که کتاب کلید را بزن هم، توسط ایشان تالیف شده است.
نام اصلی کتاب Made to Stick است و در آن راز ماندگاری ایده‌ها مورد بررسی قرار گرفته.
این کتاب، سرشار از مثال و روایت از تاریخچه‌ی ایده‌های موفق و ناموفق دنیاست و به عنوان یکی از کتاب های خواندنی در این حوزه، می‌تواند منبع خوبی برای الهام گرفتن باشد.

 

 

24-کتاب آیین پیروزی جک ولش
winning-jackآیا خواندن کتاب یکی از مطرح ترین مدیران آمریکایی، کسی که سابقه‌ی درخشانی در جنرال الکتریک (به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی جهان) دارد، می‌تواند برای خواننده‌ی ایرانی هم حرف آموزنده‌ای داشته باشد؟
قضاوت را با شما می‌گذاریم تا کتاب را بخوانید و تصمیم بگیرید.
اما شاید جمله‌ی زیر که از حرف‌های جک ولش اقتباس شده، پاسخ متمم به این سوال را مشخص کند:
بسیاری از سازمان‌ها، درگیر حفظ ۱۰ درصد از کارکنان ضعیفی هستند که مدیران به خاطر ملاحظه یا خجالت، آنها را کنار نمی‌گذارند. غافل از اینکه حفظ شغل برای این ده درصد، انگیزه‌ی کار و انرژی آن ۹۰ درصد متعهد و زحمت کش و اثربخش را هم از بین می‌برد و در بلندمدت، همه‌ی کارکنان، شغل خود را از دست خواهند داد.

 

 

25- کتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است
prince-bookکتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است، کتابی ساده، مفید و کاربردی است.
کتابی که به مواجهه همکاران نامطلوب در محیط کار میپردازد.
این کتاب فراتر از تعدادی توصیه ی اخلاقی عمومی است و میکوشد راهکارهایی ساده و عملی برای زندگی آرامتر در محیط کار ارائه کند.

 

 

26- کتاب: پرتاب سنگ به اتوبوس گوگل
"کتابداگلاس راشکوف از جمله منتقدان مطرح و مشهور سیلیکون ولی است.
بنابراین اگر از عاشقان تکنولوژی هستید خواندن حرفهای راشکوف برای شما چندان شیرین نخواهد بود.
از سوی دیگر اگر بخواهید نقدهای مستدل بخوانید و صرفا اعتراضهای بی پایه نشنوید، کتابهای راشکوف گزینه مناسبی است.
پرتاب سنگ به سمت اتوبوس گوگل در بین کتابهای او نقطه ی شروع مناسبی است.
موضوع اصلی این کتاب، همان‌طور که از عنوانش پیداست گوگل و شرکت‌های سیلیکون ولی است، اما نقدهایی که در آن مطرح شده تا حد زیادی به سایر کسب و کارها و استارت آپ‌های حوزه تکنولوژی هم قابل تعمیم است.

 

 

27- کتاب پنجمین فرمان
"کتابپیتر سنگه، علاقمند است تاکید کند که کتاب پنجمین فرمان در مورد یادگیری سازمانی است.
این عنوانی است که به عنوان تیتر فرعی، روی جلد کتاب هم دیده می‌شود.
اما در میان مخاطبان این کتاب همچنان با موضوع تفکر سیستمی شناخته می‌شود.
اگر قصد داشته باشید تنها یک کتاب در مورد تفکر سیستمی بخوانید،‌ احتمالاً بسیاری از افراد آشنا و متخصص در این حوزه، کتاب پنجمین فرمان را به شما توصیه خواهند کرد.

 

28- کتاب رقص تغییر
می‌توان گفت رقص تغییر، بعد از پنجمین فرمان، مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین کتاب پیتر سنگه است. کتابی که به مدیریت تحول در کسب و کار و سازمان می‌پردازد.
این کتاب را می‌توانید ادامه‌ی کتاب پنجمین فرمان در نظر بگیرید؛ یا این‌که به صورت کاملاً مستقل آن را مطالعه و بررسی کنید. البته باور ما این است که مطالعه‌ی پنجمین فرمان، می‌تواند به درک بهتر و ساده‌تر رقص تغییر کمک کند.
نگاه پیتر سنگه و همکارانش در این کتاب، برای توصیف و تحلیلِ پروژه‌ی تحول در سازمان‌ها، کاملاً با چارچوب‌های تفکر سیستمی هم‌خوان است و از این منظر، کل کتاب را می‌توان یک پروژه‌ در نظر گرفت: پروژه‌ای که می‌کوشد آموزه‌های تفکر سیستمی را در تغییرات سازمانی به‌کار بگیرد.

 

29-کتاب زندگی خود را طراحی کنید
کتاب زندگی خود را طراحی کنید کتاب چگونه زندگی خود را طراحی کنید، می‌کوشد استفاده از تفکر طراحی در برنامه ریزی و هدف گذاری زندگی را به ما بیاموزد.
این کتاب خوب و ساده، توسط بیل بورنت و دیوید ایوانس نوشته شده که هر دو سابقه‌ی کار طراحی در حوزه‌ی تکنولوژی دارند و اکنون در دانشگاه استنفورد، می‌کوشند استفاده از آموخته‌های کسب و کار در زندگی شخصی را به دانشجویان آموزش بدهند.

 

 

30- کتاب شیب
کتاب شیب ست گادین
بخش قابل‌توجهی از حرف‌های سخنرانهای انگیزشی را می‌توان در یک پیام خلاصه کرد: «پشتکار داشته باشید. جا نزنید. ادامه بدهید.»
جهانی که این‌گونه افراد برای ما ترسیم می‌کنند، شامل اکثریتی است که یک یا چند گام مانده به رسیدن، راه را رها می‌کنند و اقلیتی که سرسختانه ادامه می‌دهند؛ در اوج ناامیدی، هنوز امیدوارند؛ و معتقدند که سیاهی شب، همیشه و در هر شرایطی با سپیدی روز به پایان خواهد رسید.
از سوی دیگر، همه این را می‌دانیم که پشتکار کورکورانه، همیشه مفید نیست و هنر متوقف شدن هم چیزی است که باید بیاموزیم. این بحثی است که ست گادین در کتاب شیب مطرح می‌کند.

 

31-کتاب فرمول موفقیت
کتاب فرمول موفقیت یک کتاب روانشناسی موفقیت نیست. بلکه باراباشی در این کتاب کوشیده است با تکیه بر مطالعات و تحقیقاتی که خودش و دیگران انجام داده‌اند، برخی از قوانین حاکم بر موفقیت را با خوانندگان خود در میان بگذارد.
او می‌کوشد به ما بفهماند که چرا تا به حال، آن‌قدر که می‌خواسته‌ایم موفق نشده‌ایم و البته باقی ماجرا (یعنی پیدا کردن مسیر موفقیت) در این کتاب بیشتر بر عهده‌ی خواننده گذاشته شده است.
فرمول، یک کتاب خوب برای کسانی است که دوست دارند در زمینه‌ی موفقیت کتاب بخوانند، اما کتابهای انگیزشی آن‌ها را راضی نمی‌کند.

 

32-کتاب نظریه های شخصیت
نظریه های شخصیت و شخصیت شناسیاگر قصد داشته باشید یک کتاب روانشناسی دانشگاهی دقیق در مورد نظریه های شخصیت شناسی بخوانید که نویسنده‌ی کتاب سوگیری چندان شدیدی نسبت به یک مکتب در مقایسه با مکاتب دیگر نداشته باشد، شولتز یکی از بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت برای مطالعه است.
به همین علت کتاب شولتز یکی از معدود کتاب های رشته روانشناسی است که به فضای عمومی هم راه پیدا کرده و برای مخاطبان غیرروانشناس هم جذاب بوده است.
در کتاب شخصیت شناسی شولتز، رویکردهای مختلف به شخصیت شناسی مورد بحث قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به رویکرد صفاتی،‌ رویکرد شناختی و رویکرد رفتاری اشاره کرد.

 

33-کتاب تئوری انتخاب
ویلیام گلاسر، روانپزشکی است که از چارچوب‌های متعارف روانپزشکی فاصله گرفته است. او اصرار دارد که راهکار بسیاری از مشکلات ما انسان‌ها، در اصلاح رفتارها و انتخاب‌هایمان نهفته است و نه استفاده از داروهای شیمیایی.
او معتقد است که هر چه مرکز کنترل درونی در انسان‌ها بیشتر تقویت و تثبیت شود، مشکلات و چالش‌هایشان در زندگی کمتر خواهد شد.
گلاسر نگرش روانشناسی رایج را روانشناسی کنترل بیرونی (External Control Psychology) یا روانشناسی برون‌نگر می‌نامد.
در مدل او که آن را نظریه انتخاب (Choice Theory) می‌نامد، منشاء رفتارها، احساسات و انگیزه‌های انسا‌ن‌ها، انتخاب‌ها و رفتارهای هر فرد و تحلیل‌های درونی او در نظر گرفته می‌شود.

 

34- کتاب فلسفه ملال
ملال در بخش‌های مختلف کتاب اسوندسن معانی مختلفی دارد و خود او هم اصراری ندارد که مفاهیم و نکات و مفروضات مطرح شده در کتابش الزاماً با هم سازگار باشند.
او گاهی ملال را صرفاً ناشی از کارهای تکراری یا اوقات فراغت می‌داند و گاهی ریشه‌ی ملال را در کمرنگ شدن جایگاه معنا و معنویت در زندگی انسان مدرن جستجو می‌کند.
در واقع اسوندسن کوشیده است بدون نتیجه‌گیری مشخص، توجه خواننده را به پدیده‌ی ملال جلب کند و تأکید کند که در هیچ دوره‌ای به اندازه‌ی دوران معاصر، ملال تا این حد فراگیر نبوده است. در عین حال او پس از طرح انواع حرف‌ها و دیدگاه‌ها، کنار می‌رود و بدون نتیجه‌گیری، فکر و تحلیل بیشتر را بر عهده‌ی خواننده می‌گذارد.
35-کتاب سکوت قدرت درونگراها
کتاب سکوت قدرت درونگراها، نوشته سوزان کیندر بسیاری از فرهنگ‌ها، درون‌گرایی و برون‌گرایی به عنوان دو ترجیح متفاوت شخصیتی، به رسمیت شناخته نمی‌شوند. بلکه برون‌گرایی به عنوان رفتار استاندارد و درون‌گرایی به عنوان رفتاری نامناسب یا ضعیف در نظر گرفته می‌شود.
سوزان کین در کتاب سکوت خود که در سطح جهانی و در کشورمان نیز از استقبال خوبی برخوردار شد، کوشیده است درون‌گرایی را نیز مانند برون‌گرایی به عنوان یک ترجیح شخصیتی (با نقاط قوت و ضعف آن) تعریف کند و نشان دهد که اگر دنیا می‌کوشد یکی از این دو تیپ را بالاتر از دیگری معرفی کند، واقعیت الزاماً چنین نیست.
این کتاب در حدی فراگیر شده که هر جای دنیا از کسی بخواهید نام چند کتاب روانشناسی درباره درونگرایی را برایتان فهرست کند، کتاب «سکوت» هم در آن فهرست جایی خواهد داشت.

 

36- کتاب هنر ظریف بی خیالی
کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه ها
کتاب هنر ظریف بی خیالی (که به اسم هنر ظریف رهایی از دغدغه ها نیز ترجمه شده) بر خلاف عنوانش، درباره‌ی بی خیالی نیست؛ بلکه اتفاقاً درباره‌ی توجهِ بیش از حد به اهداف و ارزش های کلیدی و بی‌خیالی و بی‌توجهی نسبت به حاشیه‌های دیگر است (حتی اگر دیگران، آن حاشیه‌ها را، اصل بدانند).
این کتاب مارک منسون، در میان مخاطبان کتابهای خودیاری مورد توجه ویژه قرار گرفته و ترجمه‌‌های خوبی از هم از آن در زبان فارسی عرضه شده است.

 

 

37- کتاب خرده عادت ها (عادتهای اتمی)
عکس جلد کتاب خرده عادت ها - چگونه عادتهایمان را تغییر دهیم
جیمز کلییر، عادت را روال یا رفتاری تعریف می‌کند که «به طور منظم و در بسیاری موارد، خودکار انجام می‌شود.»
اصطلاح اتم هم که در عنوان کتاب برای توصیف عادت‌ها به کار رفته (عادتهای اتمی) برای ما دو ویژگی را تداعی می‌کند: یکی خُرد و کوچک بودن و دیگری اثرگذاری بزرگ (شبیه atomic bomb).
پیام کتاب هم همین است که از عادتهای خرد و کوچک و تأثیر آن‌ها در زندگی غافل نشوید و برای تغییر عادتهای خود، هر چقدر هم که ساده و کوچک به‌نظر می‌رسند، وقت بگذارید.

 

38-کتاب سقلمه
ریچارد تیلر و کَس سان‌ستین در کتاب سقلمه (که به نام تلنگر هم ترجمه شده است) یکی از مشهورترین کتاب‌های اقتصاد رفتاری است که پس از انتشار در سال ۲۰۰۸، تا کنون همواره مورد توجه و استناد قرار داشته است.
این کتاب در ادامه‌ی دیدگاه‌های ریچارد تیلر درباره‌ی اقتصاد رفتاری به این نکته می‌پردازد که انسان اقتصادی به معنایی که اقتصاددان‌ها می‌شناسند و از آن حرف می‌زنند، وجود خارجی ندارد. بنابراین، با اعمال برخی تغییرات ساده در محیط، می‌توان انسان‌ها را به سمت انتخاب‌های متفاوتی سوق داد.
دولت‌ها، کسب و کارها و متولیان امور اجتماعی و سلامت، بر اساس دیدگاه‌های مطرح شده در این کتاب، می‌توانند به شکل غیرمستقیم روی رفتارها و انتخاب‌های افراد، تأثیر بگذارند.

 

 

39-کتاب گفتگوهای سرنوشت ساز
گفتگوهای سرنوشت سازکری پترسون و همکارانش در کتاب گفتگوهای سرنوشت ساز، سه ویژگی برای گفتگوهای حساس فهرست می‌کنند: هیجانات شدید، تضاد دیدگاه‌ها، نهاده‌های ارزشمند.
بنابراین، موضوع بحث کتاب، مثلاً معامله‌های معمولی یا اختلاف‌نظر بر سر انتخاب رستوران مناسب برای شام نیست.
رابطه عاطفی، زندگی مشترک، قراردادهای بزرگ و ارزشمند کاری، معامله‌های بسیار گران‌قیمت، پروژه های بزرگ، استعفا از محیط کار و مواردی مانند این‌ها، گفتگوهایی هستند که در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرند.
کتاب گفتگوهای سرنوشت ساز که به نام گفتگوهای حساس هم ترجمه شده، می‌تواند برای علاقه‌مندان به مذاکره، هوش هیجانی و مهارت ارتباطی، مفید و آموزنده باشد.
40-كتاب هنر خوب زندگی کردن
کتاب هنر خوب زندگی کردن را می‌توان به نوعی ادامه‌ی کتاب هنر شفاف اندیشیدن دانست. رولف دوبلی در هنر شفاف اندیشیدن، با طرح انواع خطاهای شناختی می‌کوشد به مخاطبان خود نشان دهد که ذهن ما، همیشه در تصمیم گیری درست و منطقی عمل نمی‌کند.
در هنر خوب زندگی کردن هم، دوبلی با پرداختن به موضوعاتی مانند اقتصاد رفتاری و مطالعات دنیل کانمن به این نکته می‌پردازد که بسیاری از آموخته‌های متعارف (مانند انعطاف‌پذیری، توجه به دیدگاه‌های دیگران و پیگیری ندای درونی) می‌توانند ما را از مسیر یک زندگی خوب دور کنند.
او البته به این نکته اذعان دارد زندگی خوب، تعریف شفاف و مشخص و همه‌کس‌پسندی ندارد؛ اما در عین حال کتاب خود را یک «جعبه‌ابزار» برای زندگی بهتر و بهبود کیفیت زندگی توصیف می‌کند.

 

41-کتاب The Science of Why: «دانشِ چراها» یا «علم علت‌ها»
کتاب در حوزه روانشناسی رفتار مصرف کننده یا روانشناسی بازاریابیدیوید فوربس در کتاب دانشِ چراها یا The Science of Why کوشیده است چراییِ رفتارهای مختلف ما انسان‌ها را مورد توجه قرار دهد.
اگر قبلاً‌ با نظریه‌های مختلف انگیزشی آشنا باشید، احتمالاً در کتاب فوربس مطلب تازه‌ای نخواهید یافت. اما ارزش اصلی این کتاب به دو نکته است:
یکی اینکه مولف کوشیده است مدل‌های مختلف را در کنار یکدیگر در یک چارچوب قرار دهد و دیگر آنکه پس از طرح هر یک از مدل‌ها، مثال‌هایی از کاربرد آنها در مدیریت و بازاریابی مطرح کرده است.

 

 

42-کتاب متفاوت بودن بهتر از نرمال بودن است
کتاب Better Than Normal نوشته‌ی دیل آرچرهمه‌ی ما می‌دانیم که روانشناسان، علاقه‌ی خاصی دارند تا بسیاری از تفاوت‌ها و تمایزها را به عنوان اختلال نام‌گذاری کنند و حتی کتابهای راهنمای بزرگی مثل DSM درست شده‌اند تا افراد متفاوت با عامه‌ی مردم را طبقه‌بندی کنند.
دیل آرچر در کتاب Better Than Normal می‌کوشد به کسانی که با ویژگی‌های متوسط جامعه تفاوت دارند نشان دهد که این متفاوت بودن جنبه‌های مثبت هم دارد.
وسواسی‌ها و کمال‌طلب‌ها، خجالتی‌ها و افسرده‌ها و خودشیفته‌ها و افراد بیش فعال از جمله کسانی هستند که در کتاب آرچر مورد بحث قرار گرفته‌اند.

 

43-کتاب مهرطلبی
کتاب مهرطلبی - نویسنده خانم هاریت بریکربسیاری از ما این تجربه را داشته‌ایم که به‌خاطر خوشایند دیگران، کارهایی انجام داده‌ایم که مطابق میل‌مان نبوده است؛ یا در تصمیم‌ها و انتخاب‌هایمان، رضایت خاطر دیگران را در اولویتی بالاتر نسبت به رضایت خودمان قرار داده‌ایم.
کتاب مهرطلبی که عنوان انگلیسی آن Disease to Please (بیماری راضی کردن دیگران) است به این مسئله می‌پردازد و سعی می‌کند به خوانندگان خود کمک کند تا از دام مهرطلبی رها شوند. کتاب مهرطلبی هم‌چنین یک برنامه اجرایی ۲۱ روزه برای رهایی از مهرطلبی در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد تا به کمک آن، بتوانند این ویژگی را در خود، کمرنگ کرده و تعدیل کنند.

 

44- کتاب باج گیری عاطفی
کتاب باج گیری عاطفی -روانشناسی ارتباطاتما انسان‌ها کارکرد مغز را به دو جنبه‌ی عقلانی و احساسی (یا عاطفی) تقسیم می‌کنیم و معمولاً فرض بر آن است که هر دو جنبه همراه با هم و در هم‌تنیده هستند.
اما واقعیت این است که آنچه جنبه‌ی احساسی می‌نامیم معمولاً عمیق‌تر و جدی‌تر است و اگر بی‌توجه باشیم می‌تواند به سادگی بر جنبه‌ی عقلانی حاکم شود.
کتاب باج گیری عاطفی سوزان فوروارد به رابطه‌ها و برخوردهایی اشاره می‌کنند که باعث می‌شوند احساسات، کنترل ما را در اختیار بگیرند و به دیگران امتیازهایی دهیم که منطق، آن را توجیه نمی‌کند.

 

45-کتابهای مرتبط با تحلیل رفتار متقابل
تحلیل رفتار متقابل - شخصیت شناسیما در زمینه‌ی تحلیل رفتار متقابل هم، همان روشی را که برای کتابهای عزت نفس استفاده کردیم به‌کار گرفته‌ایم.
یعنی اینکه تعدادی از کتابهای مطرح را در کنار یکدیگر به شما معرفی کرده‌ایم. کتاب وضعیت آخر، کتاب تحلیل رفتار متقابل یان استورات و کتاب بازیهای اریک برن از جمله مواردی هستند که معرفی شده‌اند.

 

46-کتابهای مرتبط با عزت نفس
کتابهای عزت نفس روانشناسیبا توجه به کتابهای ارزشمند متعددی که درباره عزت نفس منتشر شده‌اند، ما همه‌ی آنها را یک‌جا در کنار هم معرفی کرده‌ایم.
کتابهای شش ستون عزت نفس و روانشناسی عزت نفس از ناتانیل براندن و کتاب نظریه ها و کاربردها در بحث عزت نفس از کریستوفر مراک از جمله مواردی هستند که در این فهرست به آنها اشاره شده است.

 

47-کتاب خوش بینی آموخته شده
خوش بینی آموخته شده - درباره روان شناسی خوش بینی و مثبت گرامارتین سلیگمن را پدر روانشناسی مثبت گرا می‌دانند.
یکی از حوزه‌هایی که او در موردش بسیار مطالعه کرده و تحقیقات عمیق و گسترده انجام داده، بحث خوش بینی و بدبینی است.
او خوش بینی را از جنس نگرشی می‌داند که قابل آموختن و آموزاندن است و تحقیقاتش هم این ادعا را تایید می‌کنند.کتاب خوش بینی آموخته شده به بحث در این زمینه می‌پرد.

 

48-کتاب هفت چالش ارتباط دنیس ریورز
هفت چالش: نکته‌ها و تمرین‌هایی برای برقراری ارتباط موثر و مشارکتیاگر در جستجوی کتابی باشید که در عین ساده بودن، به نکات کاربردی در زمینه مهارتهای ارتباطی بپردازد، کتاب هفت چالش ارتباط نوشته‌ی دنیس ریورز یک گزینه‌ی مناسب است.
او در این کتاب به مواردی مانند اهمیت بیان هدف گفتگو، شفافیت و شیوه درست سوال پرسیدن اشاره کرده است. کتاب هفت چالش ارتباط، می‌کوشد با معرفی کردن هفت زمینه مختلف، به بهبود مهارت ارتباطی خواننده کمک کند.

 

49-کتاب قدرت عادت نوشته چارلز دوهیگ
کتاب قدرت عادت نوشته چارلز دوهیگهدف کتاب این است که ما را به عادت‌های رفتاری حساس کند و بیاموزد که عادت‌ها چگونه سهم مهمی از زندگی ما را در اختیار می‌گیرند.
همچنین نکات و راه‌کارهایی برای تغییر عادتها در اختیارمان قرار دهد.
این کتاب را می‌توان یک کتاب روانشناسی رفتار نامید؛ رفتارهایی تکرارشان باعث شده از چشم‌مان دور بماند و اهمیت‌شان را جدی نگیریم.

 

50- کتاب پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید
کتاب 5 نقطه قوت برتر خود را بشناسید (استعدادیاب کلیفتون)نمی‌توان گفت کتاب پنج نقطه‌ی قوت می‌توانند علاقه‌مندان به استعدادیابی را ارضا و حتی راضی کند.
اما واقعیت این است که به هر حال در مقایسه با سایر کتابهایی که در حوزه شناسایی و پرورش استعدادها منتشر شده‌اند، حرفهای خوبی برای گفتن دارد.
معرفي كتب ديگر جهت مطالعه
ردیف
عنوان کتاب
نویسنده
۱
۱۹۸۴
جورج اورول
۲
اثر مرکب
دارن هاردی
۳
استیو جابز
آیساکسون
۴
اقتدارگرایی در عهد قاجار
محمود سریع القلم
۵
انسان خردمند 
یووال نوح هراری
۶
انگیزه
دنیل پینک 
۷
آگاهی
سوزان بلک مور
۸
بادبادک باز
خالد حسینی
۹
پشت پرده ریاکاری
دن اریلی 
۱۰
تسلی بخشی های فلسفه
آلن دو باتن 
۱۱
تغییر ذهن ها
هوارد گاردنر
۱۲
تنهایی پرهیاهو 
هارابال
۱۳
جزء از کل
استیو تولتز
۱۴
جنبه مثبت بی منطق بودن
دن اریلی 
۱۵
چرا ملت ها شکست میخورند؟
دارون عجم اوغلو 
۱۶
چنین گفت زرتشت 
نیچه
۱۷
خلبان جنگ 
اگزوپری 
۱۸
در باب حکمت زندگی
ارتور شوپنهار
۱۹
دنیای سوفی
یاستین گاردر
۲۰
شخصیت عصبی زمانه ما 
کارن هورنای 
۲۱
صد سال تنهایی
گابریل گارسیا مارکز
۲۲
عقاید یک دلقک
هاینریش بل
۲۳
عقلانیت و توسعه یافتگی ایران
محمود سریع القلم
۲۴
قفس شیشه‌ای
نیکلاس کار 
۲۵
قلاب 
نیر ایال
۲۶
قوی سیاه ( اندیشه ورزی پیرامون ریسک)
نسیم نیکولاس طالب
۲۷
کم عمق ها
نیکلاس کار 
۲۸
مزرعه حیوانات
جورج اورول
۲۹
ملت عشق
الیف شافاک
۳۰
نفحات نفت
رضا امیرخانی
۳۱
نوآفرینی
آدام گرانت
۳۲
نیمه تاریک وجود
دبی فورد
۳۳
هفت عادت مردمان موثر
استیون کاوی 
۳۴
همه می‌میرند
سیمون دوبوار
۳۵
هوش هیجانی
دنیل گلدمن
۳۶
وقتی نیچه گریست
اروین یالوم

1 دیدگاه

  1. نورالرحمن عابد گفت:

    با درود خدمت شما جناب دکتر
    مطالب ارزنده و مهم را در ویب سایت شما یافتم به یقین کامل میتوان گفت که آدرس خوبی برای مطالعه در حوزه علوم مدیریت دولتی را میشود از اینجا دنبال کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *