پرورش – تعلیم و تربیت کودکان(قسمت ششم)

معرفي كتاب: آیا رهبران، رهبر زاده می‌شوند یا رهبری را فرا می‌گیرند؟
آگوست 10, 2012
مديريت زمان ؛چگونه؟
آگوست 10, 2012

دکتر سعید صیاد

بخش اول : فلسفه و هدف تعلیم و تربیت

قسمت ششم: وضعیت مادر و جنین در بارداری

در بخشهای قبلی در خصوص تغذیه مادر صحبت کردیم ، در ادامه به وضعیت مادر و جنین خواهیم پرداخت .

گفته میشود که تولد یک امر طبیعی است ، برخی فکر می کنند هر چه طبیعی باشد خوب است در صورتی که اصلا چنین چیزی نیست ، در طبیعت خوب و بد با هم وجود دارد ، همه اینها از آن طبیعت هستند بلکه بیشتر تناسب مطرح است.

مادر بدلیل حاملگی تغییراتی را در خود خواهد دید که بایستی از قبل آماده آن باشد و اقدامات لازم را انجام دهد:

۱-      موی سر در وقت حاملگی بیش از معمول می ریزد.

۲-      احتمال خونریزی لثه وجود دارد.

۳-      جوشهای قرمز در بدن دیده می شود که برخی تا مدتی باقی خواهند ماند.

۴-      احتمال سرگیجه یا حالت این چنینی خواهد داشت.

۵-      احساس تهوع

۶-     سوزش در وسط قفسه سینه که سابقه نداشته است.

۷-      احتمال ترش کردن و گاز روده و معده

۸-    ضعف کلی و عمومی

۹-      خطر گرفتگی عضلات

۱۰- احتمال تنگی نفس ، آلرژی و آسم می تواند شدت پیدا کند

۱۱-  درد در انگشتان دست و پا

۱۲-  کاهش فشار خون که میتواند برای کودک مسئله آفرین باشد

۱۳-  احتمال نوعی ترک خوردگی در پوست

۱۴-  حالت خواب آلودگی

۱۵-  حساسیت به بوی غذا ، بوی سیگار و بوی بدن

۱۶-  حالت ویار : خواستن چیزهای مختلف

خطر مسمومیت حاملگی که در اثر فشار خون بالا بوجود می آید و آلبومین بالا در ادرار خودش را نشان می دهد و موجب افزایش وزن و تورم خواهد شد که بایستی تحت نظر پزشک باشد.

مادر ۸ تا ۱۵کیلو به وزنش اضافه خواهد شد ؛ در ۳ ماه آخر بین ۶ تا ۸ کیلو افزایش وزن عادی است ؛ زیرا افزایش وزن در آن دوران و در چارچوب خودش نشانه سلامت خواهد بود.

جنین

برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند بهشتی که وعده داده اند همان شکم مادر است زیرا کودک در آن دارای امنیت و آرامشی حیرت انگیز است و پس از تولد ، کودک از بهشت بیرون خواهد آمد و رانده شدن انسان از بهشت به آن گفته میشود.

از نظر علمی ۷ یا ۸ هفته اول بارداری مادر را به عنوان رویان می شناسیم و تا پایان این دوران همه اعضای اصلی بدن شکل و فرم خود را گرفته ، بخصوص مغز در حدی که کاملا آماده برای انجام فعالیتهای خودش هست بوجود آمده است.

از ۸ هفتگی تا ۴۰ هفتگی به عنوان جنین آن را می شناسیم.

پایان ۸ هفتگی رویان حدود ۳ سانتی متر قد و ۱۰ گرم وزن دارد و به اندازه حبه انگور متوسط است.

در ۳ ماهگی ۱۰ سانتی متر قد و ۳۰ گرم وزن دارد.

در ۶ ماهگی  ۳۰ سانتی متر قد و ۶۰۰ گرم وزن دارد.

در ۷ ماهگی ۳۵ سانتی متر قد و ۱۵۰۰ گرم وزن دارد.

در ۹ ماهگی ۵۰ سانتی متر قد و ۳۵۰۰ گرم وزن دارد.

اگر کودک در ۹ ماهگی وزنی کمتر از ۳۵۰۰گرم داشته باشد می تواند مشکلی داشته باشد که البته جدی نیست و توجه و عنایت لازم را احتیاج دارد.

کودک سالم در هفته آخر تولد در روز حداقل ۱۰ بار حرکت می کند و حضور و ورود خود را اعلام میکند.

بایستی بدانیم که مسئله اصلی پرداختن انسان از جنین شروع می شود ، در هر دقیقه ۲۵۰ هزار سلول مغز تولید و خلق می شود و در روز به ۳۶۰ میلیون میرسد ، عملا تا ۵ ماهگی ۱۰۰ میلیارد سلول مغزی ساخته شده است.

این سلولها ایجاد میشوند ، حرکت می کنند و قسمتهای مغز را پر می کنند ، جالب است که بدانیم زمانی که سلولها به یکدیگر میرسند با آنها ارتباط برقرار میکنند همانند بوسه زدن ، بعد از آنجا به محله و شهر خودش نزدیک می شود و ارتباط برقرار می کند و می توان گفت سلول ۱۵ هزار رفت و آمد و دید و بازدید را انجام می دهند ؛ هر چه دورتر میروند ضخیم تر میشوند تا رابطه خود را بیشتر کنند و تنها از این راه سلولها با یکدیگر ارتباط ندارند بلکه از طریق مواد شیمیایی نیز به این کار کمک می کنند ، که البته این کار توسط دستگاه عظیم انسانی (رویان یا جنین) صورت می گیرد.

در ۴ ماه یا ۵ ماهگی ۴۰ خرده سیستم بوجود می آید که هر کدام مخصوص انجام کاری است ، از حدود 20 هفتگی این سرعتکاهش پیدا می کند و اگر از وقت تولد تحریکات لازم انجام شود ، انگیزه های رفتاری فراهم شود سیستم حسی کودک کاملا و به اندازه تحریک شود و زمینه تخیل و احساسات او را فراهم کنند این روابط باقی می ماند ، اما متاسفانه چون در بیشتر موارد محیط و رفتار عزیزان و اطرافیان کودک این چنین نیست و در حد وسطحی نیست  که عامل تحریک را در او زنده نگه دارند و همچنان پویا و فعال ، آهسته آهسته این روابط کم میشود و در هر ثانیه ۳۰ یا ۴۰ رابطه حذف میشود و کار به آنجا میرسد که در ۱۹ سالگی بیش از نیمی از این روابط را از دست داده ولی خوشبختانه از ۱۹ سالگی به بعد میزان این روابط ثابت می ماند ، بنابر این من و شما بر بالاترین توانی که در ۱۹ سالگی پیدا کرده ایم می توانیم زندگی خود را ادامه دهیم ، اگر پدران و مادران آگاهی لازم را در خصوص تعلیم و تربیت داشته باشیم ، به مجرد تولد و بعد از آن با آن آگاهیها می توانیم سلول مغط کودم را پویا نگه داریم ، بنابر این متناسب با رشد او می توانیم این روابط را فعالتر نماییم و این کودک در بزرگسالی هر زمان احتیاج به ذخیره های فکری خودش داشته باشد همه را در اختیار خواهد داشت و همانند کارخانه ای که تمامی بخشهای آن بصورت اندام وار و پویا در حال فعالیت هستند کار خواهد کرد و با حضور آنها میتواند تصمیم گیری بهتری داشته باشد .

کودک انسانی رشد مغز خود را بعد از ۵ ماهگی تا ۲ سالگی بشدت ادامه خواهد داد. مغز کودک ۲ ساله و ظرفیت و توان او مساوی بزرگسالی اوست.

نکته مهم : کودک زمانی که بدنیا می آید ۳۰% وزن بدنش را مغز او تشکیل می دهد در صورتی که در بزرگسالی ۵ % وزن انسان را مغز او در بر میگیرد.

فرد بزرگسال معمولا ۲۰% انرژی فیزیکی و روانی صرف مغز می شود ، در رویان ۱۰۰% انرژی روانی صرف مغز او خواهد شد که به این دوره ” دوران بحرانی ” می گویند.

ادامه دارد . . . . . . .

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *