جذب استعداد در يک بازار رقابتي

سرمایه‌داری چگونه آمریکا را نجات داد
آگوست 7, 2012
آشنايي با اوراق قرضه ارزي
آگوست 7, 2012

چکيده: امروزه پرسش اساسي و مستمر بسياري از سازمانها ، مبتني بر اين موضوع است که در حال حاضر و آينده، چه استراتژي‌هايي براي جذب استعدادها به منظور دستيابي به متقاضيان فعال و منفعل (که درپي تعريف شده است ) مورد نياز است ؟ چه روشها و اصولي براي استخدام، در سازمانهاي موفق وجود دارند که مي توانند به آنها در بهبود فرآيند برنامه ريزي جذب و استخدام کمک کنند ؟ اين مقاله به دنبال پاسخگويي به سئوالات فوق مي باشد.

تجربه اي از  Prostaff
استخدام موثر
امروزه در بازار استخدام، رقابت شديدي براي جذب استعدادهاي برتر وجود دارد . مهمترين موضوع اين است که اکثريت کانديداهاي بالقوه شما در حال حاضر، خود در جاي ديگري مشغول به کارهستند. اين موضوع استراتژي جذب را پيچيده مي‌کند،‌ زيرا سازمان نه تنها با کمبود نيروي کار در دسترس ( آماده‌) روبه‌رو است بلکه در برخي از صنايع، امکان استخدام کانديداهايي با کيفيت بالا با روشها وسيستم هاي سنتي امکان پذير نيست.
منابع و تکنيکهاي استخدام، بر حسب نياز به متقاضيان فعال و منفعل، متفاوت است. بهترين روشها براي دسترسي به متقاضيان منفعل از راه معرفها،‌ کاووش پايگاه داده‌ها ، سايتهاي اينترنتي، انجمن‌ها و شبکه هاي محلي است. همچنين روشهاي دسترسي به متقاضيان فعال، فهرست متقاضيان جوياي کار، ‌چاپ آگهي‌، برپايي نمايشگاه ،‌ سايتهاي مشاغل و جستجو در پايگاه شرح حال است . در هر حال براي دسترسي به متقاضيان فعال و منفعل، نياز به برنامه ريزي است .

متقاضيان فعال در برابر منفعل
تفاوت چيست ؟
متقاضيان منفعل، افرادي با عملکرد ويژه هستند که جزئي از مزيت رقابتي سازمان به شمار مي روند . آنها به طور معمول ‌علاقه اي به صرف زمان زياد، براي يافتن موقعيت هاي شغلي جديد ندارند. پس علاوه بر صرف زمان زياد براي استخدام اين افراد ،‌ تفاوت عمده ديگر اين گروه با متقاضيان فعال در ايجاد ضرورت براي سازمانها براي برآوردن انتظارهاي آنها از نظر مزايا و فرهنگ سازماني است. سازمانها بايد شرايط و موقعيت هايي را ايجاد کنند که انگيزه لازم براي متقاضيان منفعل را فراهم سازند، تا انتخاب ايده آل آنها باشند .
متقاضيان فعال، ساده تر پيدا مي شوند و خودشان به طور مستقيم‌ براي پستهاي سازماني مورد نظر درخواست مي دهند . زمان براي جذب آنها کوتاه بوده، به طور معمول‌ براي انجام مصاحبه و فرايندهاي ارزيابي کاملاً مشتاق هستند . در اين روش، داوطلبان به راحتي توانايي ها و شايستگي‌هاي خود را در اختيار شما قرار مي‌دهند .
باوجود اينکه استفاده از منابع استخدام و فرايندهاي گزينش سنتي که هدف آن جذب متقاضيان فعال مي باشد ، ساده تر است ، اما اين روش هميشه نمي تواند بهترين استراتژي باشد . بنظر مي رسد شرکتها در فرايند استخدام، نيازمند به رويکردي با تاکتيکهاي ترکيبي از روشهاي جذب متقاضيان فعال و منفعل هستند .

تدوين يک طرح برنامه استخدام
پايه و اساس لازم براي جذب استعدادها،‌ تدوين يک طرح است . هدفهاي شما چيست ؟ چه نيازهايي براي سال آينده داريد ؟
گردش مالي و محدوديتهاي موجود چگونه نياز شما را به منابع و نيز شناسايي و جذب متقاضيان در دوازده ماه آينده را زير تاثير قرار مي دهد ؟
در همين راستا شما بايد بازار نيروي کار فعلي ،‌رقابت براي جذب استعدادها‌،‌ مجموعه مهارتهاي ويژه مورد نياز و متقاضيان در دسترس را در نظر بگيريد‌. بعد از تعريف شفاف هدفها، مي توانيد منابع خوبي که شما را به بهترين متقاضيان در مناسب ترين زمان مي رساند ،‌ شناسايي و تعيين کنيد .
سازمانهاي موفق، بين برنامه جذب و تمامي حوزه هاي مرتبط با آن ، تعامل شفاف برقرار مي کنند . آنها اطمينان مي‌يابند که تمام ارتباطات شفاف و هماهنگ هستند‌، ‌رويکردهاي گوناگوني براي هر يک از هدفهاي تعريف شده ، روشهاي پيگيري مناسبي براي هر مرحله تعيين گرديده ، برنامه زمان‌بندي براي اجرا، تدوين شده و در هر گام، پاسخگويي هاي لازم صورت مي پذيرد .

انجمنها و شبکه ها
سازمانهاي موفق در جذب، مي دانند که دسترسي به گروه هاي شبکه محلي ، به اندازه شرکتهاي فعال در جذب مفيد و کارا هستند . براي تعامل با انجمنهاي ويژه صنعتي ، بايد يکي از اعضاي انجمنها باشيد.

برنامه معرفها
با ايجاد و توسعه برنامه معرفها ، شبکه استخدام سازمان خود را گسترش داده، امکان دسترسي به کانديداهاي منفعل ارزشمند را مهيا سازيد .
در برنامه معرفها، با ايجاد محرکها و مشوقهاي ارزشمند ،‌ کارکنان را تشويق به تسهيم فرصتهاي شغلي کنيد . به عبارت ديگر با اين برنامه، شرايط لازم براي معرفي متقاضيان منفعل مشاغل، توسط ذينفعان سازمان، شامل: کارکنان ،‌ مشتريان‌،‌ فروشندگان و … را فراهم سازيد .
اين برنامه انگيزشي مي تواند با توجه به تمايل کارکنان، طيف وسيعي از پاداشها از مرخصي تشويقي تا پاداشهاي نقدي را، در برگيرد .

برنامه هاي نگهداشت
با ارائه تجربه‌هاي نگهداشت نيروي انساني سازمان خود در آگهي استخدام‌، متقاضيان جذب را تحريک کنيد . مزاياي غيرملموس شغل يا سازمان شما چيست‌؟ از يک سو، مزاياي سازمان خود را درنظر بگيريد و از سوي ديگر در زميـنه محرکهاي توسعه شغلي، فرصتهاي داوطلب، تکنولوژي و مربيگري به عنوان مزاياي بالقوه براي متقاضيان منفعل،‌ بينديشيد .

توازن يافتن
به منظور پياده سازي يک استراتژي موفق جذب ،‌درک اين موضوع که چه کسي را نياز داريد جذب کنيد و همچنين داشتن يک برنامه به منظور افزودن متقاضيان به فهرست استخدام خود ، ‌الزامي است . ممکن است اين الزامات به سادگي برنامه هاي استخدام موجود شما را متحول سازند .
هر چند ، پيچيدگي فرايند جذب استعدادها مي تواند بسيار طاقت فرسا و ملالت بار باشد، اما يافتن شرکتهاي ارائه دهنده خدمات حرفه اي در زمينه کارکنان و ايجاد شراکتهاي استراتژيک مي تواند رويکردي براي به کارگيري استراتژيهاي موفق جذب استعدادها در برنامه هاي استخدامي و پياده سازي فرايندهاي مرتبط باشد .آيا شما انتظار داريد براي نيازهاي استخدام آينده خود ،‌ منابع کافي در دسترس داشته باشيد ؟ آيا فرايند استخدام فعلي، به صورت موفقي شما را به متقاضيان فعال و منفعل مي‌رساند ؟ همين امروز زماني را اختصاص دهيد تا اطمينان يابيد که يک طرح مناسب و درست براي جذب و ارتباط مستمر با مت
قاضيان
مورد نياز خود در آينده داريد .

مولف/مترجم: مرجان معالي تفتي سال انتشار(ميلادي): 2008
منبع: ماهنامه تدبير-سال نوزدهم-شماره 198

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *